19/05/14
Je wilt het simpel? Dan houden we het simpel. En dat geldt zeker voor onze website. Benieuwd welke tien regels we daarbij hanteren? Klik door en je leest er alles over. Wellicht slaag jij er dan ook in je website goed te onderhouden.
Constant je website onderhouden is nodig. Je hoort je website constant te optimaliseren en te updaten. Hieronder vind je alvast tien gouden tips.
1. Keep it Simple
Op een computerscherm lezen mensen trager dan op papier. Bovendien lezen ze anders: ze scannen de tekst en lezen enkel de betekenisvolle woorden. Hou daarom je zinnen en alinea’s kort en schrijf to the point. Behandel per alinea slechts één onderwerp en hou het aantal alinea’s per pagina binnen de perken.
2. Wat heb ik eraan?
Om je lezer te boeien en geboeid te houden, schrijf je het best vanuit zijn standpunt. Met andere woorden, wat heeft hij (of zij) eraan om jouw website te lezen? Maak daarom de lezer zoveel mogelijk het onderwerp van je zin. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘Wie bieden je een groot gamma aan…’, maar wel ‘Je vindt bij ons een groot gamma aan…’. Actualiseer je website bovendien regelmatig en haal oud nieuws of achterhaalde informatie zo snel mogelijk offline.
3. Schrijf actief op je website
Een actieve tekst leest veel vlotter dan een tekst die barst van de passieve constructies (constructies met ‘worden’). Bovendien zal actief schrijven je helpen om de zinnen kort en creatief te houden. Kies daarnaast betekenisvolle en beeldende (werk)woorden. Vervang bekijken of bezoeken bijvoorbeeld door ontdekken of proeven van,… Overdrijf daar evenwel niet in. Te veel beeldende werkwoorden in achtereenvolgende zinnen gaat vervelen.
4. Het belangrijkste eerst
Hou er bij de opbouw van je tekst rekening mee dat je het belangrijkste eerst vertelt. Zoals eerder aangehaald zal een lezer zelden een volledige webpagina lezen. Daarom is het belangrijk dat hij van in het begin mee is met je verhaal. Zeker op een pagina die langer is dan een schermlengte, is dat belangrijk.
5. Verzorg je tekst
Wie geregeld in de pen kruipt, weet dat schrijven schrappen is. Bekijk je tekst in zijn geheel, per alinea, per zin en zelfs per woord. Is elk deel noodzakelijk om de boodschap te begrijpen? Als dat niet zo is, laat je dat deel beter weg. Zoek bovendien naar synoniemen voor wat je wil zeggen. Een tekst waar tien keer hetzelfde woord in voorkomt, is weinig aantrekkelijk. Maak gebruik van leestekens en begin een nieuwe zin altijd met een hoofdletter.
6. Het oog wil ook wat
Je kan tekst uit een Word-bestand knippen en plakken op je website, maar kies dan wel de optie ‘Platte tekst plakken’ of ‘Paste as text’. Doe je dat niet, dan neemt de tekst op je website de opmaakkenmerken van Word over waardoor dat deel er anders zal uitzien dan de rest van je pagina. Als je een pagina hebt aangepast, vergelijk die dan met een andere pagina op je website. Denk ook aan de lay-out: titels altijd in dezelfde stijl, kaderstukken altijd op dezelfde manier opmaken,… Vergeet bovendien ook geen witruimte te laten op een pagina. Dat zorgt voor rust in de opmaak en houdt het geheel leesbaar.
7. Moeiteloos navigeren in je website
Je hoeft niet elke alinea van een tussentitel te voorzien, maar tracht dat toch zo vaak mogelijk te doen. Ze helpen de lezer door de pagina te navigeren. Zo kan hij of zij in een oogopslag zien waarover je pagina gaat. Om dezelfde reden kies je bij opsommingen best voor opsommingstekens. Dat houdt het overzichtelijk, zorgt voor witruimte en beperkt het volume van je tekst.
8. Een bééld zegt meer dan 1.000 woorden
Om je webpagina visueel aantrekkelijk(er) te maken, plaats je er best minstens één afbeelding in. Spreek je bijvoorbeeld over een boek of jaarverslag, dan kan je de cover daarvan naast je tekst plaatsen. Beelden op het internet hoeven geen hoge resolutie (kwaliteit) te hebben. Een resolutie van 72 dpi of ppi (dots of pixels per inch) volstaat. Ook de afmetingen van de afbeelding zijn belangrijk. Als je die naar postzegelformaat schaalt, ken je een breedte van 100 pixels toe. Wil je schalen naar een gemiddeld formaat dat je in de tekst kan integreren, ga dan voor een breedte tussen 250 en 350 pixels.
9. Leg de link
Verwijs je naar informatie op een andere pagina? Dan hoef je die informatie niet opnieuw te herhalen: je kan er eenvoudig naar verwijzen door een deel van de zin te hyperlinken. Op die manier heeft je lezer alle informatie in één muisklik. Vermijd echter constructies als ‘Klik hier’ of ‘Download’. Beter link je het onderwerp zelf of bijvoorbeeld de kop van het artikel. Ook als je het hebt over een andere organisatie of website, kan je je lezer helpen door te hyperlinken. Zorg er in dat geval wel voor dat die externe website in een nieuw venster opent.
10. Analyseren
Hoe bezoekers zich gedragen op je website, hoe lang ze hem bezoeken en welke pagina’s ze vaak of net zelden lezen, vertelt heel wat over je website en hoe mensen die gebruiken. Daarom is het een goed idee daar statistieken over bij te houden. Google Analytics bijvoorbeeld levert je een zeer uitgebreid overzicht op.