10 tips voor een onweerstaanbare website
22/06/17
Op zoek naar 10 tips voor een onweerstaanbare website? Die vind je hieronder. Wie ze allemaal volgt, van 1 tot 10, krijgt een subliem online visitekaartje waarmee je hoogt scoort in de zoekmachines.
Op zoek naar 10 tips voor een onweerstaanbare website? Die vind je hieronder. Wie ze volgt krijgt een subliem online visitekaartje dat hoogt scoort in de zoekmachines.
1. Bepaal je doelgroep
Met andere woorden, bepaal wie je met je website wilt bereiken. Bestaande klanten, potentiële klanten, agrariërs, studenten, vrije beroepen …. Deze belangrijke eerste stap levert broodnodige basisinformatie op. Want zeg nu zelf, een student spreek je toch anders aan dan een dokter-specialist? Niet alleen de taal, ook de aanpak, inhoud, vorm van de communicatie zal anders zijn.
2. Bepaal je doelstelling
Bepaal met andere woorden wat je wilt bereiken. Wat dus het doel is van je website. Wil je informeren, verkopen, nieuwe klanten aantrekken? Ook deze stap levert zeer belangrijke basisinformatie op, want verschillende doelen vereisen een andere strategie.
3. Maak een plan op
Schrijf je contentstrategie uit, even een wat moeilijker woord. Hier verwerk je de antwoorden uit de eerste twee stappen. Basisvraag hierbij is: waar hebben je bezoekers behoefte aan? En vooral, hoe beantwoord jij de vragen van je bezoekers? Welke content past hierbij? Is een contentabonnement nodig?
4. Inventariseer je content
Welke content heb je allemaal? En welke content zet je waar in??? Lijst op wat je al in huis hebt. Welke tekst heb je, filmpjes, foto’s, blogs, Twitterfeed, Facebook- en Instagram-pagina? Zo krijg je een beeld van wat je nog mist om het volledige verhaal te vertellen, een kijk op welke inhoud je nog moet inzetten.
5. Bepaal je pagina’s
Bepaal een overzichtelijke structuur, idealiter één hoofdpagina en drie subpagina’s. Beslis welke info er op welke pagina’s moet komen. Ga hierbij steeds uit van je bezoeker. Wat is voor hen relevante info? Zorg voor een duidelijke navigatie.
6. Call to action
Voorzie een call to action op elke pagina. Dat kunnen er verschillende zijn: Klik door naar een andere pagina. Vraag informatie aan. Schrijf je in. Bel nu. Download ons gratis e-book. Zorg zeker voor een grote bestelknop als je online wilt verkopen.
7. Integreer met social media
Ook al zo basis in deze socialemediatijden. Houd zeker rekening met de sociale media die je doelgroep gebruikt. Je merkt het, die eerste basisstappen van het bepalen van doelgroepen en doelstellingen blijven terugkeren.
8. Schrijf je teksten
Zorg dat je verhaal klopt, dat je tekst aansluit bij sleutelwoorden die je doelpubliek gebruikt om jouw diensten en producten te zoeken. Het is belangrijk dat je bezoekers blijven lezen en doorklikken. Je teksten moeten dus vlot, effectief én SEO-proof zijn. Een extra tip? Beknibbel niet op tekst, maar laat die voor je schrijven.
9. Zet al je wensen op een rij
Maak een overzicht van al je wensen en ga met dat lijstje in de hand op zoek naar de juiste webbouwer. Je voelt meteen aan wie je voor je hebt als je je lijstje overloopt. Zo slaag je erin het kaf van het koren te scheiden.
10. Selecteer je webbouwer?
Wees niet beschroomd om concrete vragen te stellen als: Wie maakt het design? Wie wordt straks eigenaar van mijn website? Kan ik mijn website makkelijk verhuizen? Zal ik zelf aanpassingen kunnen doen? Zo ja, wie leert me dat te doen? Kan ik zelf foto’s en tekst plaatsen? Wat kost dat allemaal? Belangrijk is dat de webbouwer, naast de juiste technische kennis, ook voeling heeft met het zoek- en leesgedrag van websitebezoekers. Is dat zo, dan maken jullie samen een onweerstaanbare website.
Ook geïnteresseerd in deze blog over websitebeveiliging?