Prikkelende Mechelse stadsmarketing
14/05/14
In de gids 'Horen, Zien en Mechelen. Beleef de stad met al je zintuigen' zie, voel, hoor, proef en betast je de stad. Staaltje creatieve stadsmarketing.
Voorbeeld nodig van prikkelende stadsmarketing? In de gids “Horen, zien & Mechelen. Beleef de stad met al je zintuigen” zie, voel, hoor, proef en betast je de stad. Wat ervaar je als je boven op de Sint-Romboutstoren staat? Wat voel je als je letterlijk op het water van de Binnendijle wandelt? Welke geuren waait de Kruidtuin je toe? Wat gaat er door je heen in de Dossinkazerne? Elke bekende Mechelse bezienswaardigheid krijgt een zintuiglijke beschrijving. Het resultaat? De brochure neemt de lezer mee in een wereld vol ervaringen
Mechelen doen beleven
De dienst toerisme van de stad Mechelen wou een nieuwe stadsgids die in woord én beeld een ‘beleving’ zou bieden. Een stadsgids die er in één woord uit zou springen. Een hele uitdaging. Niet alleen inhoudelijk maar ook omwille van de krappe deadline. We hadden net anderhalve maand de tijd om de tekst, fotografie én de opmaak van de edities in het Nederlands, Frans, Engels en Duits te verzorgen. Duidelijk te veel werk voor één copywriter, we stuurden er dus twee naar Mechelen. Geen van beiden had de stad ooit bezocht. Maar dat was nu net de bedoeling: hoe ervaar je Mechelen als je er – zoals een toerist – de eerste keer rondloopt?
Stadsmarketing Mechelen: onze aanpak
De dienst toerisme had een reeks ankerpunten genoteerd die zeker in de brochure aan bod moesten komen. Ze zagen dat vooral ruimtelijk: eerst de Grote Markt, dan de Binnendijle, de Dossinkazerne …. Maar daar stak dat eerste gezamenlijke bezoek van de twee copywriters een stokje voor. Zij waren meteen onder de indruk van de contrasten die de stad rijk is. Contrasten die wellicht enkel worden opgemerkt door mensen die Mechelen voor de eerste keer zien. Die vrouwelijke Margareta tegenover die mannelijke Sint-Romboutstoren, die moderne gebouwen in een toch wel historische stad, dat blauwe water naast dat vele groen. De copywriters overtuigden de dienst toerisme ervan dat het een goed idee was om elk hoofdstuk op te hangen aan een contrast: oud en nieuw, van hier en van ginds, klein en groot, blauw en groen…. Telkens weer zouden ze daarbij beschrijven wat ze tijdens dat eerste bezoek voelden, roken, ervoeren, zagen.
Zo gezegd, zo gedaan. Pas nadat ze de teksten hadden uitgeschreven, gingen ze rond de tafel zitten met de fotograaf én de lay-outers en gaven ze suggesties over welke foto’s het best bij een bepaald hoofdstuk zouden passen: “Hier lijkt ons een foto van ‘ons Margriet’ vanuit kikkerperspectief wel een goede zet”. Dus eerst de inhoud, dan pas de fotografie. Ook de persoon verantwoordelijk voor de lay-out werd bij dat gesprek betrokken want hij moest de toeristische gids omtoveren in een aantrekkelijk magazine. Het resultaat van die onderlinge bestuiving, van die samenwerking tussen copywriters, toeristische dienst, fotograaf en lay-outer is een prachtig vormgegeven en mooi gefotografeerde brochure. Ook de meer traditionele bezoekers komen trouwens aan hun trekken. In het midden van de gids bevindt zich een plan met de traditionele bezienswaardigheden.
Levendige mozaïek
Magelaan is erin geslaagd een uitdagende opdracht tot een mooi eindresultaat te brengen. Kleurrijke sfeerfoto’s maken elke pagina tot een visuele prikkel en tekstuele variatie houdt elke lezer bij de les. Interviews wisselen af met reportages, tips van bekende personen verlevendigen het geheel. Her en der hebben we plaats gereserveerd om indrukken te noteren. Op die manier kunnen toeristen hun beleving van de stad bewaren als souvenir.