say hi!
Maximaal succes: gratis verkopen via Facebook Marketplace

Facebook Marketplace biedt een eenvoudige manier voor particulieren én bedrijven om producten aan een breed publiek te presenteren. Dit krachtige online platform combineert gebruiksgemak, lokale handel en een sterk gevoel van community. Dat zijn meteen de redenen waarom gebruikers er graag producten kopen, verkopen en ruilen met mensen in hun omgeving.

Deel deze blog

Lees verder. Je krijg niet alleen waardevolle inzichten over de voordelen van Facebook Marketplace, maar ook praktische tips om succesvol te verkopen op dit veelzijdige platform. Het Magelaan-team deelt graag zijn kennis en ervaring met jou.

Extra vragen of hulp nodig? Neem contact met ons op.

Belang van Facebook Marketplace

Sinds de lancering in 2016 heeft Facebook Marketplace bijna een miljard gebruikers wereldwijd aangetrokken en zich gepositioneerd naast e-commercegiganten als eBay en Amazon.

Het platform biedt kleine webshops een toegankelijke manier om klanten te bereiken en via 1-op-1 interactie persoonlijke service te leveren.

Facebook Marketplace:

  • opent nieuwe verkoopkanalen voor ondernemers,
  • biedt hen kansen om extra inkomen te genereren,
  • en maakt het experimenteren met producten en klanten eenvoudig.

Het is een handige én onmisbare moderne tool binnen Facebook waarmee je eenvoudig producten kunt verkopen (en waar particulieren uiteraard ook kunnen kopen), met een focus op lokale handel. Het biedt een overzicht van items in je omgeving, van kleding tot woondecoratie, gepresenteerd als een virtuele rommelmarkt.

Dat maakt het ideaal voor een moderne en gebruiksvriendelijke handelservaring.

Voordelen van Facebook Marketplace voor verkopers

Met meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers in 70+ landen biedt Facebook Marketplace kleine en middelgrote bedrijven een unieke kans om een breed publiek te bereiken.

Het platform genereert interactie en omzet, en dat doet het dankzij het gebruiksgemak. Dankzij de Facebook-integratie klikken klanten eenvoudig door naar jouw webshop om direct te bestellen.

Eén klik maakt van potentiële kopers tevreden klanten.

Belangrijke kenmerken

  • Gratis gebruik: geen kosten voor het plaatsen van een advertentie.
  • Ideaal voor kleine webshops: dé perfecte manier om nieuwe klanten te bereiken.
  • Lokaal verkopen: eenvoudig contact maken met lokale klanten in de buurt.

Maar het belangrijkste voordeel blijft toch wel de directe verbinding met klanten. Het platform stimuleert persoonlijk 1 op 1-contact, en dat leidt tot sterkere connecties en interacties met klanten.

Als verkoper communiceer je heel eenvoudig via Messenger, waarbij je vragen, berichten van klanten, verzoeken van klanten en transacties snel en efficiënt kan bespreken.

Je kan ook videochat en spraakoproepen inzetten, en dat maakt de communicatie met de klant nog makkelijker.

Strategieën voor succesvol verkopen

Facebook Marketplace is een inspirerend platform en trendy plaats om klanten te bereiken én tot een aankoop te motiveren.

Welke strategieën maken je verkoopervaring succesvol?

  1. Blijf actief op je profiel: een actief Marketplaceprofiel kan je bereik vergroten. Door regelmatig een nieuw product of soortgelijk product te plaatsen, statusupdates te geven en te reageren op vragen, blijf je top-of-mind bij potentiële kopers.
  1. Zorg voor een consistente merkpresentatie: pas je bedrijfspagina aan met je bestaande merkafbeeldingen en ontwerpen. Op die manier creëer je een herkenbare en betrouwbare merkidentiteit.
  1. Synchroniseer je Shopify-winkel: je kan de producten in je Shopify-webshop eenvoudig synchroniseren met je Facebook- en Instagram-winkels. Dat maakt het beheer van bestellingen, retouren en voorraad centraal en efficiënt.

Maak nuttig gebruik van Facebook-advertenties

Met Facebook-advertenties kan je de zichtbaarheid van je producten op Facebook Marketplace enorm vergroten.

  • Profiteer van rijke data-inzichten: door de uitgebreide gegevensanalyse van Facebook kun je je doelmarkt scherper stellen en effectievere advertenties maken.
  • Maximaliseer je organisch bereik: het aanmaken van advertenties via de Facebook Ads Manager versterkt ook je organisch bereik.
  • Concurrentievoordeel: Facebook-advertentie geven je een voorsprong op andere aanbieders, aangezien jouw producten prominenter in beeld komen bij de juiste doelgroep.

Ook met Facebook-advertenties kan het Magelaan-team je helpen!

Creëer vertrouwen bij klanten

Vertrouwen is een belangrijke factor in de wereld van online verkoop.

Hoe bouw je vertrouwen op bij je klanten?

  • Communiceer via Messenger en bouw een persoonlijke connectie op met je klant.
  • Open een winkel via Handelsbeheer en investeer zo in betrouwbaarheid en geloofwaardigheid.
  • Toon openheid over je bedrijf en je bedrijfsgegevens, bied eerlijke retourvoorwaarden en beantwoord klantvragen met empathie en duidelijkheid.

Hoe beginnen met verkopen op Facebook Marketplace?

Facebook Marketplace biedt een ideale manier om je producten zichtbaar te maken voor miljoenen gebruikers. Dankzij de integratie met Instagram kun je zelfs je zichtbaarheid verder vergroten.

Hoe begin je nu met verkopen?

Personaliseer je profiel

Alleen gebruikers met een persoonlijk Facebook-account kunnen van deze functie gebruik maken. Dat betekent dat je profielinformatie en personalisatie cruciaal zijn.

  • Gebruik je hoofdprofiel: alleen je hoofdprofiel biedt toegang tot de Marketplace, secundaire profielen zijn uitgesloten.
  • Optimaliseer jouw profiel: maak het aantrekkelijk voor potentiële kopers.

Optimaliseer je productadvertenties

Met Facebook Marketplace kun je eenvoudig een nieuwe advertentie plaatsen, én daarbij nuttig gebruik maken van Facebook Advies. Het plaatsen van advertenties op sociale media is trouwens altijd lucratief.

Tip: voordat je begint is het cruciaal om marktonderzoek te doen, of een derde deskundige partij als Magelaan in te schakelen om dat te laten doen. Zoek uit wat vergelijkbare producten te bieden hebben en analyseer welke titels en beschrijvingen succesvol zijn.

Hier volgt alvast een eenvoudig stappenplan om je advertenties te optimaliseren.

  1. Maak een nieuwe advertentie: klik op “Nieuwe advertentie maken” en selecteer “Artikel te koop”. Voeg aantrekkelijke foto’s of video’s toe van je product te koop.
  1. Zorg voor een korte, duidelijke titel voor je openbare advertentie: zet het belangrijkste zoekwoord in je titel. In je beschrijving geef je gedetailleerde informatie om mogelijke vragen van kopers te minimaliseren.
  1. Gebruik fotobewerkingstools: verbeter de uitstraling van je foto’s, voeg zeker één of meerdere hoge kwaliteit foto’s toe aan je advertentie voor relevante producten.
  1. Optimaliseer productaanbiedingen: maak gebruik van een eenvoudige product tag om je klanten te helpen het juiste product snel en eenvoudig te vinden.
  1. Markeer gratis artikelen: als je besluit om een artikel gratis aan te bieden, voer dan “0” in als prijs voordat je publiceert.
  1. Beheer je advertenties: creëer een overzicht van producten en gebruik een stappenplan om je marketingdoelen te bereiken en prioriteiten te stellen voor maximaal succes.
  1. Benut de analytische gegevens van het platform: die geven je een beter inzicht in je doelgroep en helpen je je advertenties effectiever te maken.

Let’s create together!

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!