Laat een goede brochure ontwerpen en haal belachelijk veel werk binnen
04/11/19
Waarom een brochure ontwerpen of – beter nog – een brochure laten ontwerpen? Omdat een functionele én mooie lay-out uitnodigt tot lezen.
Zelf een brochure ontwerpen of laten ontwerpen?
Je hebt het vast al meegemaakt. Je wilt je gaan voorstellen aan een nieuwe klant, maar weet niet meteen welke info mee te nemen. Eén ding is zeker, wat je je klant toont moet kwaliteit en professionaliteit uitstralen. Een papieren brochure ontwerpen is alvast een goed idee. In deze huidige digitale tijden wordt dat minder gedaan, maar dat maakt de impact ervan net veel groter. Een nog beter idee is een brochure laten ontwerpen. Waarom dat laatste? Omdat je met een slecht gemaakt en dus minder professioneel ogend exemplaar meer slecht dan goed doet. Je brochure moet niet alleen functioneel zijn en degelijke, interessante en overtuigende informatie bieden. Ook de lay-out moet mooi en uitnodigend zijn.
Ons advies: laat je brochure ontwerpen door een deskundig communicatiebureau als Magelaan. We hebben al jaren ervaring in het ontwerpen van prachtige en gepersonaliseerde brochures. Telkens opnieuw gaan we uit van de basisvragen: wat is je doelstelling, wat is je boodschap, wat is de huisstijl van je bedrijf? Die vragen beantwoorden leidt tot originele ideeën en vervolgens tot een perfecte uitvoering.
Heel vaak monden al die antwoorden uit in een duidelijke en mooie infografiek.
Zelf je brochure ontwerpen: wat kan er verkeerd gaan?
Vaak willen bedrijfsleiders dat hun brochure hetzelfde doet als hun website. Ze hebben dan een analoge offline versie voor ogen. Volgens ons is dat echter niet zo’n goed idee…. En er zijn nog andere angels waar je je kan aan prikken:
- In een brochure geef je in de eerste plaats informatie. Je stelt je diensten, producten en bedrijf herkenbaar én persoonlijk voor. Je hoort het ontwerp wel aan te passen aan dit bijzondere format.
- Vaak vergeten mensen dat een brochure een boekje is dat bestaat uit een veelvoud van vier pagina’s. Dat het wordt gevouwen, heeft zijn gevolgen voor ontwerp en drukwerk.
- Er is een groot verschil tussen een staand en liggend formaat. Ook hier moet je rekening mee houden tijdens het ontwerpproces.
- De brochure moet niet alleen je huisstijl weerspiegelen maar ook stijlvol ogen. Want alleen dan springt je bedrijf, organisatie of evenement er positief uit en blijft je boodschap hangen.
- Het belang van de buitenkant van je brochure is niet te onderschatten. De cover is immers hét visitekaartje dat uitnodigt tot lezen. Je wilt een opvallende brochure, een eyecatcher met een krachtige uitstraling? Niet minder dan een kunstwerk? Op zoek dan maar naar een aantrekkelijke foto die letterlijk van de cover afknalt, met veel toeters en bellen…. Ons advies? Hoe eenvoudiger de cover, hoe beter.
- Ook de inhoud van de brochure is belangrijk. Zorg voor interessante, leuk lezende teksten in een mooi, aantrekkelijk en leesbaar lettertype. Kan je het niet zelf, doe dan een beroep op mensen die wel van schrijfwanten weten. Die je lezers tevreden stellen door hen interessante content aan te bieden in kaders, die krachtige tussenkoppen voorzien en passende illustraties of infographics gebruiken. Magelaan heeft zo’n aantal copywriters in de aanbieding, maar dit uiteraard volledig terzijde.
Voordelen van een brochure?
Waarom zou je een brochure ontwerpen of een brochure laten ontwerpen? We sommen de belangrijkste voordelen even voor je op.
- Een brochure vind je overal terug, die belandt veel minder vaak in de papierbak.
- De beschikbare ruimte is enorm, je zet zoveel informatie in de brochure als je zelf wilt. Je kan er je boodschap volledig in kwijt en dat is een enorm voordeel als je een interessante boodschap hebt.
- Je kan een brochure ontwerpen voor een waaier aan toepassingen. Denk aan een catalogus, personeelsblad, clubblad, productbrochure of programmaboekje…
Maar wellicht overtuigt deze vergelijking nog het best: leg even een brochure naast een folder. Puur op basis van het uiterlijk merk je dat een lichtgewicht folder het nooit kan opnemen tegen een zwaargewicht brochure.
Conclusie: beter brochure laten ontwerpen
Je merkt het, er komt heel wat kijken bij het brochure ontwerpen. En daar komt nog het luik van de uitstraling bovenop. Wil je een luxe exemplaar? Dan is een gelijmde brochure met een stevige cover de boodschap. Wil je een brochure in tijdschriftvorm? Dan kies je het best voor een geniet exemplaar dat je voorziet van een selfcover, gemaakt van hetzelfde papier als het binnenwerk. Allerhande technische zaken die een communicatiebureau als Magelaan met zijn ondertussen 34 jaar ervaring én uitmuntende klantenbegeleiding perfect onder de knie heeft.