Helpt dit digital marketing bureau je adverteren op Google?
31/08/20
Wil je gericht en efficiënt adverterenop Google, Facebook, Instagram en LinkedIn? Samen analyseren we wat het beste budget is voor het beste resultaat.
Heb je interesse in SEA of wil je gericht adverteren op Google, Facebook, Instagram & LinkedIn? Digital marketing bureau Magelaan kan je helpen je ideale prijs-kwaliteitsbudget uiterst precies te bepalen én in te stellen. Lees zeker verder, hieronder krijg je alle nodige uitleg aan de hand van enkele concrete voorbeelden.
Wat is het beste budget om digitaal te adverteren?
Steeds meer van onze klanten hebben interesse in SEA of willen gericht adverteren op Google, Facebook, Instagram en LinkedIn. Als digital marketing bureau in Gent helpen we hen graag én efficiënt. Samen met hen gaan we niet alleen na welk kanaal het beste is voor hun boodschap en doelpubliek. We analyseren ook wat het beste budget is voor het beste bereik.
De digitale expert van Magelaan is trouwens Google Ads Search-gecertificeerd. Onze Niek is trotse bezitter van een certificaat Google Ads, uitgereikt door Google himself.
Dit digital marketing bureau prijst adverteren op Google aan
Zeg je SEA, dan denk je aan adverteren op Google. Daar heb je overigens overschot van gelijk in, want de resultaten zijn altijd beter dan verwacht.
Hoe gaat digital marketing bureau Magelaan te werk?
- Eerst doen we een zoekwoordenonderzoek – dé basis om hoger te scoren in Google – naar producten en diensten waar je als bedrijf wil rond adverteren.
- Die lijst zoekwoorden voeren we in Google Ads Manager in.
- Vervolgens bekijken we welk budget we het best aan de advertenties besteden, door het bereik en het verwachte rendement te analyseren.
Voorbeeld adverteren op Google
Dit digital marketing bureau werkte een voorbeeld van adverteren op Google uit rond twee zoekwoorden, basgitaar en gitaar. Ter verduidelijking.
- Aan de hand van een voorspellingscurve kan je bepalen welk budget optimaal is in vergelijking met het bereik en het aantal clicks dat je kan verwachten, welke leads je binnenhaalt, wat je verkoopt… indien dat is geconfigureerd. Wat de conversie is dus.
- De curve van uitgaven en bereik zie je geleidelijk aan stijgen. Ook krijg je het aantal vertoningen per zoekwoord te zien, de kostprijs per klik én zelfs de prognoses van seizoensgebonden items.
- Hoe meer je je advertentiebudget verhoogt, hoe duurder de kost per click wordt. Dat is niet meer dan logisch want zodra je je budget verhoogt, neem je een groter percentage in van de totale pool die bereikbaar is.
In het voorbeeld hierboven zie je de curve eerst geleidelijk aan naar omhoog gaan, evenredig met het stijgende budget. Op een bepaald moment neemt die stijging echter af.
Heel concreet in dit voorbeeld: een budget van 5 euro per dag levert je 153 klikken op. Een budget van 25 euro per dag (het budget dus x 5) levert je 420 klikken op (resultaat x 2,7…). Op die manier kan je gaan analyseren of die verhoging van het budget wel de moeite waard is.
We kiezen altijd voor de beste prijs in vergelijking met het bereik en het aantal clicks. Via de curve analyseren we welk budget ideaal is om het hoogst aantal mensen te bereiken. Noem het de zoektocht naar de beste prijs-kwaliteit, zoals Test-Aankoop het doet.
‘Digital marketing bureau Magelaan schat op voorhand het beste budget in voor de klant om te adverteren op Google.’
Adverteren op Google: voorbeeld van een tevreden klant
Een van onze klanten werkzaam in de renovatiesector kiest ervoor uitsluitend te adverteren op Google. Hij is zeer tevreden met het aantal leads per maand dat dit digital marketing bureau voor hem weet binnen te halen. Dat staat nu op 15 contacten per maand.
Ook bij hem voerden we een zoekwoordenlijst in Google Ads Manager. Vervolgens schreven we advertentieteksten die we linkten naar speciaal daarvoor geschreven landingspagina’s op zijn website.
We deden de volgende twee zaken extra
- We stelden de doelgroep ‘in-market’ extra in ter ondersteuning van de hoofdadvertenties. In-market is een verzameling gebruikers die effectief op zoek is naar een bepaald product of dienst.
- Als ervaren digital marketing bureau deden we een beroep op de dynamische advertenties van Google. In dat geval kiest Google zelf op welke pagina iemand belandt als hij op een advertentie klikt. De conversies blijken aanmerkelijk hoger dan bij gewone advertenties.
Het voordeel van dynamisch adverteren op Google?
Deze manier van adverteren komt vooral van pas als er meer dan voldoende content op de website staat. Bij websites dus die goed SEO-geoptimaliseerd zijn en over een goede html-structuur en uitgewerkte content beschikken. Magelaan kan je daar trouwens ook bij helpen.
Nog een voordeel van dynamische advertenties? Ze kunnen weergegeven worden bij zoekopdrachten die je zelf nog niet met zoekwoorden target.
Bij onze klant hebben we amper 20 euro besteed aan deze dynamische vorm van adverteren op Google, slechts een fractie van het totaalbudget. 20% van de mensen die ermee in aanraking kwam klikte op de advertentie door. Dat komt neer op 1 persoon op de 5, en dat is een heel hoog conversiecijfer.
Verschil tussen adverteren op Google en op Facebook?
In Google werk je met zoekwoorden en tekstadvertenties en bereik je meteen het juiste doelpubliek. Iemand is specifiek op zoek naar iets, voert dat woord in de Google-zoekbalk en krijgt meteen een advertentie te zien die op die zoektocht inspeelt.
Facebook werkt meer met doelgroepbepaling, leeftijd, interesses, woonplaats, professionele bezigheden … Op Facebook werk je met tekst én beelden. Je adverteert rond een product of dienst en komt op de tijdlijn van mensen voorbij die daarin zouden kunnen geïnteresseerd zijn. Maar of ze op dat moment effectief naar dat product of die dienst op zoek zijn, is verre van zeker. Google is op dat gebied effectief sterker.
‘Samen met de klant gaan we na wat voor hem het beste kanaal is, adverteren op Google of Facebook.’
What about adverteren op Instagram?
Instagram hangt samen met Facebook. Wie adverteert op Facebook adverteert dus automatisch ook op Instagram. Elke campagne die je opstart begint altijd met een leerfase waarin Facebook de advertenties verdeelt over de beide kanalen. Op basis van machine learning bepaalt die dan waar je de beste Return on Investment haalt. Op die manier krijg je de kans om je budget zo optimaal mogelijk te besteden.
Blijkt je advertentie beter te scoren op Instagram, dan worden daar meer advertenties geplaatst. Dat is trouwens mooi meegenomen omdat adverteren op Instagram vaak goedkoper is dan adverteren op Facebook of adverteren op Google.
What about adverteren op LinkedIn?
Net zoals je kan adverteren op Google kan je uiteraard ook digitaal adverteren op LinkedIn. Dat proces loopt gelijkaardig aan Facebook. Alleen het doelpubliek is anders. Op LinkedIn bereik je vooral een zakelijk doelpubliek.
Voor de Oost-Vlaamse Impactweek stelden we een advertentiecampagne op specifiek voor LinkedIn, omdat het event zich in de eerste plaats richt op ondernemers.
Besluit je in plaats van te adverteren op Google te adverteren op Linkedin? Dan zal de cost per click duurder zijn, maar soms toch de beste keuze afhankelijk van je doelstelling.