Catalogus laten maken?
29/09/20
Wil je een catalogus laten maken? Volg dan het voorbeeld van de Hageland outdoor catalogus. Magelaan maakte die snel en efficiënt op met EasyCatalog.
Wil je een catalogus laten maken? Volg dan het voorbeeld van Hageland Educatief. Al jaar en dag maken we hun algemene en meubelcatalogus op – net zoals we doen voor zusterbedrijf Baert – en daarvoor gebruiken we EasyCatalog. Hageland wou dat we deze gebruiksvriendelijke en efficiënte werkmethode ook toepasten op de Hageland outdoor catalogus. Ook een restyle in de lijn van de andere catalogi was welkom. Het bedrijf weet als geen ander dat een uniforme branding basis is voor succes.
Kort? De Hageland outdoor catalogus moest:
- er een stuk jonger, frisser en speelser uitzien,
- even gemakkelijk, efficiënt en vlot op te maken zijn als de andere catalogi,
- worden gekoppeld aan een database waarin alle producten, omschrijvingen en beelden slechts één keer werden ingevoerd, om dan automatisch zichtbaar te worden in de webshop.
Met dat laatste komt Ellen tegemoet aan OMO, hét modewoord in retail dat staat voor Online-Merge-Offline. OMO is een verzameling van strategieën die online tools combineert met traditionele kaders zoals een catalogus. Je verzamelt al je gegevens in een database en koppelt ze vervolgens automatisch aan al je online en offline activiteiten. Een sterkere gebruikerservaring is het ultieme doel, en precies dat bereik je met EasyCatalog.
Voor catalogi kies je toch voor EasyCatalog!
“Want EasyCatalog heeft alleen maar plussen”, vertelt Hanneke De Wachter, teamverantwoordelijk voor het project. “Zowel de klant als Magelaan heeft toegang tot dezelfde werkomgeving. Het systeem biedt een aantal invulvelden aan en daar voert Ellen van Hageland alle gegevens in van de producten die ze op een specifieke pagina wil zien: beelden, tekst, artikelnummer, leeftijdsklasse, maten. De programmatie zorgt ervoor dat alles wat ze invoert in onze opmaakafdeling binnenloopt in de juiste typografie.”
“De hele workflow verloopt supersnel. We hoeven niet meer te gaan zoeken naar de correcte beelden, de juiste begeleidende tekst, maten en afmetingen. Alles komt automatisch per pagina en in één flow binnen. En dat scheelt meer dan een slok op de borrel in een catalogus van 240 pagina’s en duizenden producten. De algemene catalogus telt zelfs meer dan duizend pagina’s.”
“Wij zorgen ervoor dat alles wat Ellen invoert de mooist mogelijke lay-out krijgt. Gedaan met het over en weer mailen van beelden, tekst en correcties. Wat een verschil met een manuele opmaak! Ik herinner me onze eerste catalogi, dat was echt werken en zweten! Nu al dat opzoekwerk wegvalt, kunnen we ons focussen op de branding en lay-out en er een echt mooie catalogus van maken.”
Ook de correcties verlopen vrijwel automatisch
“Zodra een pagina is opgemaakt, krijgt Ellen die te zien in een gedeelde werkomgeving. We werken in een soort intranet – dat luistert naar de naam PIM – waarin we gemakkelijk met elkaar communiceren. Ellen stuurt ons een ID van een pagina, wij lopen die in en zodra de pagina is opgemaakt, ziet Ellen de opmaak. Eventuele correcties verschijnen vervolgens in een rood kleurtje. Door een druk op de knop ‘Update’ overschrijft die correctie automatisch de tekst die ervoor stond. De foutenmarge wordt daardoor minimaal.”
“Intussen zien we ook of de lay-out niet verspringt. Doet het dat wel, dan sturen we uiteraard bij. De PIM bezorgt ons een overzicht van de pagina’s die we nog moeten opmaken of corrigeren. Zodra dat gebeurd is, verdwijnt de pagina uit het overzicht. Het loopt allemaal zo vlotjes!”
“Voor de klant heeft het werken met EasyCatalog één groot voordeel, en dat is dat we de teksten ongemoeid laten. De klant corrigeert zelf, en voor velen is dat een grote plus.”
Fotobeheer in de Hageland outdoor catalogus levert tijdswinst op
“Het beeldenbeheer is werkelijk prachtig. Omdat Ellen de beelden in de database klaar zet en ze zelf benoemt en herbenoemt, hoeven wij niet meer de database van duizenden foto’s te doorploegen op zoek naar die éne foto. Je kan niet geloven hoeveel tijd we daarmee winnen! Stel dat we volgend jaar op p. 204 een nieuw beeld moeten plaatsen, dan hoeven we dat beeld enkel te updaten in plaats van te gaan zoeken in een database van duizenden foto’s.”
“En vermits tijd geld is, wint ook de klant. De hele opmaak van de catalogus verloopt vlot, snel, efficiënt. Sinds we voor de opmaak van catalogi werken met EasyCatalog is ons stressniveau beduidend verminderd. Wil je een catalogus laten maken? Wij weten alvast welke software je het best gebruikt.”
Hageland outdoor catalogus nu in harmonie met de andere
“De outdoor catalogus volgt de stijl van de andere Hageland catalogi, zowel de meubelcatalogus als de algemene. De Hageland outdoor catalogus oogt licht en luchtig met mooie zachte, speelse en jonge kleurtjes. En dat is zoals het hoort bij dit soort producten voor de ravottende jeugd.”
“Voor de cover kregen we carte blanche. De enige voorwaarde was dat we een exemplaar zouden bedenken dat herkenbaar in de lijn zou liggen van de andere catalogi. We denken dat we daarin geslaagd zijn. Wat denk jij?”, lacht Hanneke.
Wil je ook een catalogus laten maken? Doe dat met EasyCatalog!
Doe inderdaad zoals Hageland het doet. Ga in zee met een bureau zoals Magelaan dat je catalogus snel, efficiënt, vlug en goed in elkaar steekt. Met EasyCatalog natuurlijk!