3 tips om echt hoog in Google te komen in 2021
15/02/21
Je wil je website hoog in Google? Bied dan fantastisch goede content aan, zorg voor kwalitatieve links naar je website en investeer in Google Mijn Bedrijf.
Wil je hoog in Google ranken in 2021? Of in andere zoekmachines? Maak dan werk van deze 3 tips.
1. Hoog in Google? Blijf zorgen voor goede content
Denk daarbij niet in sleutelwoorden, maar wel in clusters. Het optimaliseren van een tekst rond één sleutelwoord zal binnenkort niet meer volstaan, want vanaf mei 2021 houdt Google rekening met de volledige context en inhoud van de tekst.
Dat betekent dat Google zich zal laten leiden door de woorden in de tekst die logisch samen horen, zoals je bij een boom meteen denkt aan een tak, blad, wortel, bos, eekhoorn… Denk dus in clusters van woorden en schrijf en structureer je tekst op die manier.
De basis blijft gelijk: bied je lezers de allerbeste content aan, onder meer via interessante en leesbare blogs die een antwoord geven op de vragen die ze stellen. Je lezers zullen dat alvast appreciëren. Google van zijn kant beloont je met een positie hoog in de zoekresultaten.
Olympus Mobility heeft onze raad over het voorzien van goede content alvast puik opgevolgd.
Even tussendoor: zo schrijf je goede content
1. Plaats de belangrijke info eerst
Zet het belangrijkste bovenaan en geef meteen je conclusie mee. Je grijpt de aandacht van de lezer als je hem onmiddellijk laat weten wat hij zal gaan opsteken. Leg ook duidelijk uit waarom je lezer dit artikel zou moeten lezen en wat het hem oplevert.
2. Maak onderscheid tussen eigenschappen en voordelen
Mensen kopen op basis van voordelen, niet op basis van eigenschappen. Een voorbeeld? Een kussen met zijdezacht dons van Zuid-Chinese Pekingeenden is een eigenschap. En wat zijn dan de voordelen? Je slaapt veel beter, het kussen volgt naadloos de contouren van je hoofd …
3. Bepaal de juiste lengte van je tekst
Verwoord de zaken zo kort mogelijk, maar zorg ervoor dat je tekst minimaal 350 woorden telt. Blogs en informatieve artikelen kunnen wat langer, tot 1.000 à 2.000 woorden, omdat je daarin zo compleet mogelijk wil zijn.
Een tip om beknopter te schrijven? Schrap clichés als “hoog in het vaandel, duurzaam, flexibel, klantgericht, … Bij ons is de klant nog echt koning.” Wat zet je in de plaats? De reden waarom je een bepaald clichéwoord gebruikt. Ben je flexibel? Maak dat dan concreet.
4. Hecht voldoende belang aan titels en kopteksten
De titel maakt of breekt je artikel. Het is ook het eerste wat de mensen zien. Zorg er dus voor dat die de aandacht trekt en de mensen al een idee geeft van wat ze zullen gaan lezen. Een goede kop zorgt voor een hoog doorklikpercentage. Een klein subtiel extra woordje in een (tussen)titel kan een wereld van verschil maken.
5. Besteed aandacht aan de opmaak
Vormgeving is enorm belangrijk! Vermijd een tekst met alleen woorden, want dan is je lezer meteen weg. Maak je tekst aantrekkelijk, prettig en duidelijk op. Maak die ook scanbaar met titels, korte zinnen, korte alinea’s, groot lettertype en veel witruimte. Zorg ook voor goede contrasten: grijs op lichtblauw leest bijvoorbeeld niet prettig! Hoe langer mensen op je pagina blijven hoe hoger in Google je komt. Want Google meet dat. Een goede opmaak helpt.
Voor al het bovenstaande geldt:
‘Kun je het niet zelf, dan laat je je content toch schrijven door het team van Magelaan? We bieden je een resultaatgericht blog- en contentabonnement aan.’
Wil je trouwens weten welk mooi werk onze grafisch ontwerpers en vormgevers realiseren?
2. Hoog in Google? Maak werk van links naar je site
Streef je naar een hoge plaats in Google, dan heb je links naar je site nodig, want die beschouwt Google als teken van je populariteit en autoriteit. Hoe competitiever je branche, hoe belangrijker linkbuilding wordt. Maar hoe kom je nu aan links? Je kunt ze uiteraard ruilen, maar daar zijn risico’s aan verbonden.
Linkruil komt erop neer dat jij linkt naar een site en dat die site naar jou terug linkt. Op het eerste gezicht lijkt dat een duidelijke win-win, maar ga daar toch maar niet te buitensporig mee om want Google doorziet alles. Google wil dat je je links op een natuurlijke en spontane manier verkrijgt door bijvoorbeeld zulke goede content te plaatsen dat websites vanzelf naar je linken. Ziet Google dat 99% van je links wederkerend zijn, dan gaat er een alarmbelletje af. Want dan merkt Google dat je moedwillig probeert zijn algoritme te beïnvloeden.
Hoe begin je nu aan linkbuilding?
Maak gebruik van de mogelijkheden die voor het grijpen liggen. Het vergt enkel een beetje alertheid en opvolging.
1. Vraag je klanten om een link
En doe dat structureel zodra je bedrijf een opdracht heeft afgerond. Wil je leverancier of je B2B-partner een korting? Ga akkoord op voorwaarde dat hij je vermeldt in zijn nieuwssectie. Maak het hem meteen makkelijk door hem kant-en-klare content aan te leveren in de vorm van een blogpost of een nieuwsbericht over een product dat je aan een klant hebt geleverd.
Een link naar je homepagina is uiteraard goed. Maar een link naar een specifieke pagina op je website is nog beter, zeker met de juiste ankertekst.
2. Hergebruik je content
Heb je een leuke blog geschreven (of door het team van Magelaan laten schrijven), praat die dan aan elkaar en zet je vlog op YouTube of Slideshare. Dan levert je weer een link extra op.
3. Publiceer je content op andere kanalen
Bied je content aan op andere kanalen en zet je artikelen ook op LinkedIn. Zorg er wel voor dat je je artikel of blog eerst hebt geïndexeerd, zo vermijd je duplicate content. De grootste tekst bewaar je voor de blog. Die verknip je in kleine stukjes en plaats je vervolgens op andere kanalen.
4. Drop je websitelink waar je kan
Geef bijvoorbeeld een commentaar op een blog. Dat kan je website onder de aandacht brengen van anderen. Plaats zeker ook een link naar je laatste blog in je e-mailhandtekening.
5. Ga aan de slag met laagdrempelige basislinks
Maak werk van basislinks waarvoor je niet veel moeite hoeft te doen. Plaats je link bijvoorbeeld op startpagina’s of online bedrijvengidsen als Google My Business. Ook dat brengt je hoog in Google.
Omdat dit laatste puntje ook veel voordelen heeft voor lokale SEO maken we er meteen een afzonderlijk puntje van.
3. Hoog in Google? Investeer in Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf (GMB) is een prachtige tool om op te vallen en nieuwe klanten aan te trekken. Een GMB-pagina heb je in een mum van tijd aangemaakt. Het zet je bedrijf letterlijk op de kaart met adres, diensten, openingsuren, foto’s en posts. En het leukste van alles? Het is helemaal gratis.
Bij lokale zoekopdrachten verschijnt je GMB-pagina in een kader met drie relevante lokale bedrijven met naam, adres, openingstijden en telefoonnummer, zelfs boven de normale organische zoekresultaten. De geïnteresseerde zoeker kan meteen contact opnemen met jouw bedrijf.
Stel dat iemand in de buurt van Gent het zoekwoord ‘Magelaan’ invoert in Google, dan ziet die ons GMB-profiel extra opvallend in de rechterbovenhoek van de resultatenpagina van Google. Ook de vermelding op Google Maps wordt een stuk explicieter.
Hoe verhoog je de voordelen van Google Mijn Bedrijf?
1. Maak gebruik van posts
De posts kan je beschouwen als een extra advertentiemogelijkheid die Google je gratis ter beschikking stelt.
Plaats regelmatig een nieuwe post op je GMB-profiel. Dat kan een vacature zijn, een product, promotie, event, blog…
De posts geven je extra zichtbaarheid, tonen dat je bedrijf leeft en leren Google alweer iets meer over je professionele bezigheden. Google kan je dus een plaats hoog in Google geven op de juiste trefwoorden.
2. Vraag reviews aan je klanten
Positieve reviews zijn niet alleen ontzettend belangrijk als social proof, je bedrijfsprofiel oogt ook meteen een pak positiever én je wordt beloond met een hogere ranking in Google.
Onze tip? Ga er actief achteraan. Vraag je klanten je een score te geven – is met een simpele klik gedaan – of een review te schrijven. Maak het hen gemakkelijk en stuur hen meteen de link naar je GMB-pagina door.
3. Beantwoord alle vragen van klanten
Zorg altijd voor een positief antwoord, ook indien je een negatieve opmerking krijgt. Vragen beantwoorden is trouwens de basis van goed zaken doen.
4. Houd je openingstijden actueel
Houd je bedrijfsgegevens op GMB honderd procent actueel. Sluit je onvoorzien of ga je op verlof? Laat dat dan weten.
5. Voeg foto’s toe
Bedrijven die foto’s toevoegen hebben meer klanten. Foto’s maken alles interactiever en levendiger en zijn een prima aanvulling op wat je zou posten op je Facebook-bedrijfspagina.
Je merkt het, GMB heeft alleen maar voordelen. Je geeft je promoties de volle aandacht, kan nieuwe klanten lokken met positieve reviews van bestaande klanten én je haalt klandizie binnen van de mensen in de buurt. Want vaak gunnen ze bedrijven uit de omgeving wel wat. En dat allemaal volledig gratis. Maar bovenal geef je Google meer informatie over wat je precies doet. En dat wordt dan weer indirect beloond met een plek hoog in Google. Kan trouwens alleen maar goed zijn voor je employer branding.
Kan het Magelaan-team je helpen aan een plek hoog in Google?
Neem dan contact met ons op. Ook een verkennend gesprek kost je niets en is helemaal gratis.
Wist je dat je bij Magelaan ook terechtkunt voor degelijk én betaalbaar bedrijfsadvies?