say hi!
Campagne FeBi: “Zorg voor meer mensen in de zorg!”

FeBi kwam bij Magelaan langs met de volgende vraag: “We willen meer mensen in de zorg, kunnen jullie ons helpen?” We dokterden een succesrijke campagne uit.

Deel deze blog

De nood aan verpleeg- en zorgkundigen was al groot, maar door de coronacrisis is die nog groter geworden. Om meer personeel in de zorg te krijgen maakt de overheid een professionele overstap naar de zorgsector makkelijker, ook financieel. FeBi vzw is een van de actoren die daarbij helpt. FeBi bevordert de opleiding van risicoberoepen en brengt daarvoor alle nodige menselijke, financiële en technische middelen samen.

Het communicatieteam van FeBi vzw klopte bij Magelaan, marketingbureau in Gent, aan met de vraag een campagne uit te werken om geïnteresseerde werknemers te motiveren over te stappen van hun sector naar de zorgsector. Een employer branding campagne dus. Die mensen hoorde aan te zetten om een opleiding te volgen naar de knelpuntberoepen van zorg- en verpleegkundige.

Deze opleidingen kunnen alvast uitpakken met de volgende drie grote voordelen:

  • Prachtige opleidingskans
  • Behoud van loon
  • Grote werkzekerheid

We pakken meteen uit met de prachtresultaten

In totaal schreven 869 mensen zich in om het traject te volgen. Op Google gaven we 1.568 euro uit, op Facebook 1.002 euro. Deze bedragen werden gespreid over 3 maanden. Dit komt dus neer op een budget van ongeveer 29 euro per dag.

Doet het Magelaan iets dergelijks ook voor jou? Neem nu meteen contact met ons op.

Brainstorm op zoek naar een naam voor de FeBi-campagne

Elke campagne heeft een goede, eenvoudige, gemakkelijk in het oor liggende naam of slagzin nodig. Tijdens een brainstormsessie stellen we ons de vraag wat iemand motiveert om in de zorg te gaan werken. Het woord altruïsme komt vaak terug want je werkt en zorgt inderdaad voor anderen. Maar eigenlijk doe je het ook een beetje voor jezelf. Door iets voor anderen te doen, krijg je waardering terug en dat is een beloning die kan tellen. Iedereen voelt graag dat verdiende klopje op de schouder. Bewust kiezen voor de zorg levert die erkenning op.

De slagzin hadden we dan ook vrijwel meteen gevonden: “Doe iets voor jezelf, zorg voor anderen.”

De Magelaan-campagne voor FeBi breng mensen naar de zorg was een succes!

Maar naast de slagzin heb je ook een hashtag nodig. Zowel FeBi als het Magelaan-team koos unaniem voor #kiesvoordezorg, in het Frans #choisislessoins. Door die hashtag bij elke communicatie te gebruiken krijgt de campagne een groter bereik. Aan die hashtag en naam hebben we ook een webpagina gekoppeld, een Nederlandse – #kiesvoordezorg – en een Franse – #choisislessoins. Geïnteresseerden vinden er alle informatie terug.

Door de campagne slaagde FeBi er trouwens ook in om hoger te scoren in Google.

Uitnodigend campagnebeeld

Het campagnebeeld toont een groep mensen uit verschillende culturen en in herkenbare medische kledij. Ze kijken tegelijk trots, glimlachend en uitnodigend in de lens en tonen op die manier aan dat ze inderdaad bewust voor de zorg hebben gekozen. Je ziet zowel vrouwen als mannen, want uiteraard zijn ook mannen welkom. In de advertenties op Facebook hebben we doelbewust gefocust op de iets meer ervaren vrouwen tussen de 25 en 50 jaar omdat we weten dat statistisch gezien meer vrouwen de overstap maken. Bovendien moeten geïnteresseerden twee jaar werkervaring aantonen om het betaalde opleidingstraject te kunnen volgen.

De USP’s – prachtige opleidingskans, betaalde opleiding en grote werkzekerheid – hebben we consequent doorgetrokken in alle communicatie, zowel in de begeleidende filmpjes en websiteteksten als in de Facebook- en Googleadvertenties.

Niet één maar verschillende filmpjes

Tijdens de eerste briefing legde FeBi van a tot z uit hoe de opleidingsprocedure verliep en wat de verschillende stappen waren die een geïnteresseerde moet nemen om de betaalde opleiding tot zorgkundige te volgen. Dat was een hele boterham, want opleidingstrajecten die worden gesteund door de overheid zitten complexer in mekaar dan een gewone beroepsopleiding.

We stelden voor de hele procedure uit te leggen via een eenvoudig, duidelijk gestructureerd filmpje. Want wie een advertentie op Facebook ziet die uitnodigt om een opleiding tot zorgkundige te volgen, weet ook graag wat de vervolgstappen zijn. Met een duidelijk filmpje is dat meteen opgelost. Even doorklikken, kijken en je weet hoe de vork in de steel zit en waar je aan toe bent.

Onze grafisch ontwerper deed zijn uiterste best.

We besluiten meteen twee, en zelfs drie filmpjes te maken

Elk kanaal geven we zijn eigen filmpje. En elk filmpje sluiten we af met dezelfde call to action: Geïnteresseerd? Bezoek de website #kiesvoordezorg of #choisislessoins. Daar vind je alle mogelijke informatie, inclusief de begeleidende filmpjes en het campagnebeeld.

Het filmpje steken we helemaal zelf in mekaar met behulp van afbeeldingen en illustraties. Let wel, je denkt dat je een filmpje ziet, maar eigenlijk kijk je naar een geanimeerde PowerPointpresentatie. Die werkwijze heeft alleen maar voordelen. FeBi vzw kan met de presentatie de baan op en de teksten zelf aanpassen. Willen ze een update van het filmpje, dan hebben we de teksten en de illustraties zo bijgestuurd.

Van lang naar korter naar kort

We hebben inderdaad niet één, maar drie filmpjes gemaakt.

  1. Lang filmpje van een tweetal minuten met een overzicht van de te nemen vervolgstappen. De taal is eenvoudig en de illustraties maken extra duidelijk wat wordt verteld.
  2. Een korter filmpje dat geïnteresseerden triggert om de website #kiesvoordezorg/ #choisislessoins te bezoeken.
  3. Een nog beknopter filmpje om te gebruiken op Facebook, waar scoren filmpjes onder de 45 seconden het best scoren.

Weet je trouwens hoe je legaal adverteert op Facebook?

Een Nederlandstalige en Franstalige voice-over spraken de tekst in. Beide versies hebben we voorzien van een ondertiteling, iets wat het doorklikpercentage doet stijgen. Zelfs wanneer je enkel scrolt door je tijdlijn maakt de ondertiteling van een filmpje in één oogopslag duidelijk waar het over gaat. Klikken hoeft niet en ook het geluid hoeft niet aan te staan. Als scroller krijg je de boodschap meteen mee. En wie geïnteresseerd is, keert vanzelf terug om meer te weten te komen.

Even FeBi-filmpjes kijken?

De Magelaan-campagne voor FeBi breng mensen naar de zorg was een succes!

De Magelaan-campagne voor FeBi breng mensen naar de zorg was een succes!

Cijfers van de FB- en Google-Ads-campagne?

Dat er veel geïnteresseerden waren, tonen de resultaten aan. De advertenties werden vaak gezien en er werd veel doorgeklikt. De kost per klik lag laag en er was veel interactie. De videoadvertentie bleek het meest rendabel.

FB-ads

De Magelaan-campagne voor FeBi breng mensen naar de zorg was een succes!

De Magelaan-campagne voor FeBi breng mensen naar de zorg was een succes!

Google-ads

De Magelaan-campagne voor FeBi breng mensen naar de zorg was een succes!

Volgens Christine Van Dam van FeBi was de campagne een waar succes en kwamen de inschrijvingen eind februari massaal toe. In totaal schreven maar liefst 869 mensen zich in om het traject te volgen. Op Google gaven we een budget van 1.568 euro uit en op Facebook een budget van 1.002 euro. Deze bedragen werden gespreid over 3 maanden. Dit komt dus neer op een budget van ongeveer 29 euro per dag.

Steken we voor jou ook zo’n succesrijke campagne ineen als die van FeBi?

Neem gerust contact met ons op. We gaan graag even samen aan tafel zitten om te kijken of we je kunnen helpen en hoe we dat kunnen doen. Wees er maar zeker van dat je deskundig bedrijfsadvies van ons krijgt.

Hier vind je nog meer voorbeelden van succesrijke campagnes.

Voor jou ook zo’n succesrijke campagne als die van FeBi?

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!