Adverteren op sociale media? Ons advies? Begin er nu mee!
06/06/24
Sociale media zijn meer en meer synoniem voor hedendaagse verbondenheid. Het zijn als het ware digitale dorpspleinen waarop iedereen elkaar kan vinden, en vormen een goudmijn voor bedrijven. De ongekende groei van sociale platformen heeft de manier waarop we adverteren voorgoed veranderd. Adverteren op sociale media is niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van een bedrijf.
Uit de berg van statistieken komt één duidelijk beeld naar boven: het effectief inzetten van socialemediamarketing – inclusief adverteren op sociale media – doet wonderen voor merkbekendheid en omzet.
Adverteren op sociale media? De vraag is niet óf, maar hóe je moet beginnen.
Als gecertificeerd partner van Google en bergen ervaring op het vlak van sociale media helpt Magelaan je graag en deskundig.
Het belang van socialemediaplatformen voor bedrijven
Socialemediamarketing is een essentieel onderdeel van de online aanwezigheid van bedrijven. Het is makkelijk en hoeft zelfs niet veel te kosten, veel posts leveren ook gratis organisch verkeer op.
De socialemediaplatformen zijn echter onmisbaar geworden voor social media advertising omdat ze de mogelijkheid bieden héél gericht producten, diensten of merken te promoten.
Als adverteerder kan je kiezen uit een breed scala aan kanalen om nieuwe, potentiële klanten te bereiken en je boodschap te verspreiden.
- Facebook blijft het leidende platform met een ongekend groot bereik. Met miljoenen actieve gebruikers in België alleen biedt het unieke advertentiemogelijkheden met grondige targetingopties.
- X, LinkedIn en Instagram hebben elk hun eigen kenmerken en aantrekkingskracht op verschillende gebruikersgroepen.
- TikTok is dan weer het platform voor de jongeren onder ons.
Specifieke doelgroep
Elk van de bovenstaande platformen biedt geavanceerde targeting aan. Advertenties worden vertoond aan gebruikers op basis van hun demografische info, interesses en gedrag.
Door de grote hoeveelheid beschikbare gebruikersgegevens kan je veel effectievere advertenties maken waarvan de boodschap écht indruk maakt, een hogere betrokkenheid oplevert, meer conversie en meer winst. En dat is meteen hét grootste voordeel van adverteren op sociale media.
Je bereikt de juiste mensen op de enige juiste manier: gericht en persoonlijk.
Meetbare resultaten in realtime
De platformen bieden je allerlei manieren aan om de resultaten en de effecten van je campagne te bekijken. En dat is handig, want zo kan je zien wat werkt en kan je je strategie al dan niet aanpassen en indien nodig verbeteringen doorvoeren.
Zo heb je toegang tot realtime statistieken om je campagne te optimaliseren en kan je gebruikmaken van A/B-testen om te zien wat het beste werkt.
Meer online zichtbaarheid
Door te adverteren op sociale media trekt je website bovendien meer bezoekers aan. Dat verhoogt de zichtbaarheid van je content en draagt bij aan een hogere ranking in zoekmachines zoals Google.
Betaalbaar
Voor de prijs hoef je het trouwens niet te laten. Adverteren op sociale media kan al vanaf 1 euro, hoewel LinkedIn een minimum van 10 euro per dag vereist.
Kort? Adverteren via sociale media heeft een unieke kracht: het stelt je in staat precies die mensen te bereiken die je wil bereiken.
Door gebruik te maken van uitgebreide gebruikersgegevens toon je gerichte, relevante en persoonlijke advertenties. En net dat is de magie van social media advertising.
Hoe kies je het kanaal om te adverteren op sociale media?
Om het juiste socialemediakanaal te kiezen om te adverteren is het belangrijk om te begrijpen op welke kanalen jouw doelgroep het meest tijd spendeert.
- Facebook en Instagram blinken uit door hun brede gebruikersbasis en sterke targetingopties. Advertenties op Instagram kunnen een hoge mate van interactie en zelfs directe aankopen bevorderen.
- LinkedIn staat dan weer bekend om zijn professionele netwerk en is daarom een uitstekend kanaal voor bedrijven die zich richten op zakelijke klanten.
- Voor een jonger publiek kun je beter adverteren op Instagram en TikTok dan op Facebook of X. Bij die laatste twee ligt de gemiddelde leeftijd beduidend hoger.
Houd bij de keuze van je kanaal ook rekening met de aard van je content. Is het visueel en makkelijk deelbaar? In dat geval zijn Instagram en Facebook goede opties. Voor meer informatieve en professionele info, kies je beter voor LinkedIn.
En uiteraard kan je er ook voor kiezen meteen te adverteren op Google.
Stappen voor het opzetten van een succesvolle socialemediacampagne
Een doelgerichte en doordachte socialemediacampagne begint bij een zorgvuldig uitgewerkt plan. Om ervoor te zorgen dat elke euro die je investeert bijdraagt aan de versterking van het rendement (ROI), is het van cruciaal belang om scherp en strategisch te werk te gaan.
Deze vijf belangrijke stappen mag je niet over het hoofd zien!
- Bepaal je doelstellingen: wil je meer naambekendheid, websitebezoeken of directe verkoop? Zorg dat je doelen SMART zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
- Ken je doelgroep: weet wie je wilt bereiken. Doe onderzoek naar je klanten. Wie zijn ze? Waar wonen ze? Wat vinden ze leuk? Wat zijn hun koopgewoonten? Kijk naar leeftijd, geslacht, locatie en interesses. Het gebruikte socialemediakanaal moet overeenkomen met de plek waar je doelgroep zijn tijd doorbrengt.
- Maak pakkende content: je content moet niet alleen mooi zijn, maar ook waardevol voor je doelgroep. Consistentie in stijl en toon zijn key om nieuwe klanten te overtuigen.
- Kies accurate targeting: stel je campagne zo in dat de online advertenties getoond worden aan mensen binnen de gewenste geografische locatie en met de relevante interesses.
- Meet en optimaliseer: analyseer continu de prestaties van je campagne. Kijk naar het engagement en de klikfrequenties. Stel bij waar nodig om je doelstellingen te behalen.
Het regelmatig evalueren en bijsturen van je campagne is essentieel om ervoor te zorgen dat de campagne uiteindelijk de gewenste resultaten oplevert.
Waarom samenwerken met een marketingbureau dat zich focust op sociale media?
Wil je als bedrijf sterk staan in de digitale wereld, dan vormt een marketingbureau als Magelaan een onmisbare schakel. Wij beschikken niet alleen over gespecialiseerde kennis op het vlak van socialemediaplatforms, nieuwste trends en ontwikkelingen. We bereiken ook de specifieke doelen van je bedrijf met een op maat gemaakte strategie, waarvan adverteren op sociale media deel uitmaakt.
Een partnerschap met Magelaan brengt betekenisvolle voordelen met zich mee.
Zo kunnen we:
- je socialemediakanalen up-to-date houden met kwalitatieve content.
- de juiste mensen bereiken en een nieuw publiek opbouwen door effectief je doelgroep te targeten.
- effectief gepersonaliseerd adverteren op sociale media met prachtig vormgegeven boodschappen.
Jij profiteert van een professionele aanpak en de juiste strategie die een wezenlijk verschil maakt in groei en betrokkenheid van je publiek.
Wordt Magelaan jouw socialemediapartner?
Adverteren op sociale media is een krachtig instrument voor bedrijven. Doordat je de mogelijkheid hebt om een specifieke doelgroep te kiezen, heb je een groot bereik met een minimale verspilling van je budget.
Adverteren op sociale media is toegankelijk en betaalbaar. Via het plaatsen van leuke posts is je organisch bereik zelfs gratis.
Platforms zoals Facebook en Instagram zorgen ervoor dat je product gezien wordt waar je doelgroep het meest actief is: op hun tijdlijn.
De realtime statistieken bij social media advertising maken het mogelijk om je campagne tussentijds bij te sturen voor nog meer effectieve manieren van adverteren.
Op Google komen je advertentie zelfs helemaal bovenaan in de zoekresultaten te staan. Daar zorgt onze Niek wel voor, trotse bezitter van het zeer gewilde Google Ads-certificaat, uitgereikt door Google himself. Beter kan écht niet.
Geïnteresseerd om te adverteren op sociale media?
Neem contact met ons ons. We bespreken alles graag en vrijblijvend bij een lekker kopje Fair Trade-koffie.