Krijg jij je vacatures ook niet ingevuld?
22/03/19
Belangrijk in employer branding? Een grondige analyse van de concurrentie, de markt en je doelpubliek. Magelaan vult je vacatures in met juiste werknemers.
Heb je het ook zo moeilijk om de juiste werknemer aan te trekken, of om nieuwe werknemers te vinden, tout court? Feit is dat er een enorme schaarste heerst aan goede arbeidskrachten op de markt. Op zoek naar nieuwe werknemers? Dan zorg je er het best voor dat die paar beschikbare goede exemplaren je vacature ook zien. Dat ze gebeten worden door de vacature, het aanbod, de sfeer en het imago dat je bedrijf uitstraalt. Magelaan helpt je daarbij. Magelaan tilt je employer branding naar een hoger niveau door een grondige analyse van de concurrentie, de markt en je doelpubliek. Veel studiewerk maar o zo belangrijk in employer branding. Hieronder beschrijven we de stappen die Magelaan neemt om bedrijven aan nieuwe collega’s te helpen.
Stap 1. Concurrentieanalyse, zo belangrijk in employer branding
Klopt een bedrijf bij ons aan met de vraag hen te helpen nieuw personeel te vinden, dan analyseren we in eerste instantie de concurrentie. We doen een concurrentieanalyse op het vlak van profilering: website, tone of voice en professionele uitstraling. Vanzelfsprekend onderzoeken we hun socialemediainspanningen op Facebook, LinkedIn, Twitter. Kijken we hoeveel volgers de bedrijven hebben, welke content ze brengen en hoe vaak ze dat doen. We vergelijken ook hun USP’s met die van onze klant. Kwestie van goed te kunnen inschatten waar onze klant staat. Concurrentieanalyse is zo belangrijk in employer branding, het is zelfs de basis van alles.
Stap 2. Ook analyse doelgroep is belangrijk in employer branding
Om de beste employer branding voor onze klant uit te stippelen voeren we een kwalitatief onderzoek bij potentiële werknemers. We gaan na hoe ze tegenover hun huidige werkgever staan en waarom ze voor die werkgever hebben gekozen. Welke elementen ze belangrijk vinden om zich goed te voelen in hun functie en waardoor ze ook bij hun huidige werkgever blijven. Tegelijk proberen we te achterhalen met welke aspecten onze klant potentiële werknemers zou kunnen overtuigen. We nemen niet alleen de positieve argumenten mee, maar ook de negatievere opmerkingen. Want weten wat werknemers als negatief ervaren helpt in het uitlijnen van de communicatiestrategie.
Stap 3. Formuleren van Employer Value Proposition
Het voorgaande onderzoek geeft ons alvast een aantal bruikbare basispijlers om op verder te werken. Een dergelijke basis is trouwens heel belangrijk in employer branding. In de communicatie naar potentiële werknemers horen bedrijven een onderscheid te maken tussen objectieve en subjectieve voordelen. Wanneer over een vacature wordt gecommuniceerd, staan vooral de objectieve voordelen voorop. We geven onze klanten de raad zeker de rol van de subjectieve voordelen niet te onderschatten. Want hoe je het ook draait of keert, die subjectieve voordelen zijn het belangrijkste in employer branding. Zij zijn in veel gevallen de hoofdreden waarom een kandidaat kiest voor een bepaald bedrijf. We verwijzen hier naar de bedrijfswaarden, de visie, de missie. We geven onze klanten de raad vooral te triggeren op hun USP’s, en op wat zij aanbieden, méér dan de andere bedrijven.
Stap 4. Aanbevelingen
Na een evaluatie van de communicatiekanalen, -dragers en rekruteringsacties geven we de klant de nodige aanbevelingen. We onderwerpen zowel de website als socialemediakanalen aan een grondige evaluatie en analyse, want die blijven belangrijk in employer branding. Ultieme bedoeling is dat je eruit springt, dat je opvalt. Met je communicatie hoor je de kandidaat duidelijk te maken waarom hij of zij bij jouw bedrijf moet komen werken in plaats van bij de concurrent. Hoe? Door expliciet te verwoorden waar het bedrijf het verschil maakt met andere bedrijven, door de nadruk te leggen op de USP’s én de subjectieve voordelen. En niet alleen de objectieve voordelen in de kijker te zetten.
Volgende stap: kan Magelaan je helpen met jouw employer branding?
Magelaan weet wat belangrijk in employer branding is, hoe een goede voorbereidende studie en analyse van de markt en doelpubliek allesbepalend is voor een goed resultaat. Magelaan vertaalt vervolgens de resultaten in een effectieve en mooi ogende campagne. Bekijk ook even onze employer branding campagne voor TechBox.
Weet je trouwens wat extra meegenomen is? Dat je hiervoor een beroep kan doen op de KMO-portefeuille zodat je tot 30% korting krijgt op je uiteindelijke factuur. En dat scheelt algauw een slok op de borrel.
Neem gerust contact met ons op als we je kunnen helpen! Kan ook per e-mail.