Extern en intern communiceren over duurzaamheid
Lidl heeft de ambitie om de meest duurzame retailspeler te zijn. Om dat doel te bereiken neemt deze hard discounter een strategische partner onder de arm. Daarnaast is Lidl op zoek naar een communicatiepartner om de externe en interne communicatie op zich te nemen.
“Ziet Magelaan het zitten om die rol op zich te nemen en onder meer het duurzaamheidsverslag vorm te geven?”
Enthousiast gaan we aan de slag met iets wat uiteindelijk twee belangrijke awards zal winnen.
Aanpak
Een duurzaamheidsverslag is hét middel bij uitstek om extern te communiceren naar de verschillende stakeholders.
Van meet af aan worden drie zaken duidelijk. In de eerste plaats moeten we de realisaties van Lidl vooral mooi visueel voorstellen. Ten tweede moeten we alles eenvoudig leesbaar houden voor werkelijk iedereen. En ten derde is een eerlijk overzicht van de resultaten per doelstelling de meest duurzame aanpak.
Voor de interne communicatie spitsen we ons toe op de website en op offline dragers.
Concept
We zetten in op zichtbaar en leesbaar met heldere, korte teksten, infografieken en illustraties.
Het mooie eindresultaat in de drie landstalen is het gevolg van een intense samenwerking tussen Lidl en Magelaan. Elk beeld, elk woord, elke stap in de productie wordt intern en onderling nauwgezet geëvalueerd, aangepast en opnieuw getoetst. Tot we uitkomen bij een kort en goed gestructureerd verslag in een mooie, uitnodigende lay-out.
Het duurzaamheidsverslag van Lidl wordt bekroond met twee awards: ‘Best Impact Sustainability Report’ en ‘Best Creativity & Originality’. En daar zijn we best fier op.
Uit het juryrapport: “Dit goede evenwicht tussen een kort verslag en volledigheid is gemakkelijk te lezen, transparant en eerlijk.’