Uitgekiende socialemediastrategie voor het Corona spel
12/06/20
Opdracht ‘Boost het Corona spel op sociale media’ volbracht. De koepel van kinderartsen vroeg ons het Corona spel te verspreiden aan leerkrachten, ouders en kinderen. We deden het bereik met 1000% stijgen.
De koepel van kinderartsen vroeg ons het Corona spel te verspreiden aan leerkrachten, ouders en kinderen. We deden het bereik met 1000% stijgen.
Even de campagne van het Corona spel wat duiden. Vanaf 15 mei 2020 zouden de scholen opnieuw gedeeltelijk de deuren openzetten. De Vlaamse Vereniging ter Bevordering van de Kindergeneeskunde (VVBK) merkte dat de schrik er goed in zat bij ouders en leerkrachten. Sommigen waren echt bang om hun kinderen naar school te sturen, terwijl dat volgens het VVBK totaal onnodig was. Via een campagne in de vorm van een Corona spel wilden ze heel Vlaanderen tonen dat kinderen weerbaar zijn en veel aankunnen. Het Corona spel omvat zeven filmpjes van en door kinderen die op een leuke manier tonen hoe je je veilig gedraagt op school. Elke dag werd een ander filmpje verspreid dat een nieuwe tip gaf. Wie alle filmpjes zag, kon zich uiteindelijk Corona Kolonel noemen. Vips als Marc Van Ranst, Koen Crucke, Katia Retsin, Jan Schepens, Nic Balthazar en Cathérine Van Moerkerke steunden de actie met een eigen coronafilmpje, en ook hun video’s werden online gedeeld. Op de website van het VVK vind je alle filmpjes samen.
“Help ons het Corona spel te verspreiden”, luidde de vraag van het VVBK;
Het VVBK startte het Corona spel met het nodige enthousiasme, maar de campagne kreeg niet de gewenste aandacht. De vereniging kwam bij Magelaan terecht met de vraag hen te helpen de campagne te boosten op sociale media. In volle coronatijd hebben we er, elk vanuit ons eigen thuiskantoor, een flitsende en succesvolle campagne van gemaakt.
“We hebben er een flitsende en succesvolle campagne van gemaakt.”
Hoe gingen we te werk?
We voorzagen de filmpjes van een professionele branding en verspreidden ze vervolgens op Facebook, TikTok en Instagram. In één week tijd – de week dat de kinderen weer naar school konden – slaagden we erin de campagne en de boodschap nieuw leven in te blazen en de zichtbaarheid ervan fenomenaal te verhogen. Het bereik van de filmpjes ging niet maal honderd, niet maal duizend, ook niet maal tienduizend, maar wel maal honderdduizend. Door het inschakelen van goed gekozen influencers boekten we mooie organische resultaten via Facebook, Instagram en TikTok. De uitleg over het Corona spel verspreidden we uiteraard ook via de kranten.
“In één week tijd slaagden we erin de zichtbaarheid van de campagne fenomenaal te verhogen.”
Promotiecampagne op Facebook en Instagram
We plaatsten betaalde advertenties op Facebook en Instagram met de focus op drie doelpublieken: leerkrachten, ouders en jongeren. Het was een waar succes!
De volgende infografiek zegt het helemaal.
Tellen we daar nog eens het aantal mensen bij die de kleurrijke A4-affiche zagen die we ontwierpen om in de wachtkamers van de kinderartsen te hangen…. En in dat geval komen we uit op een totaalbereik van 300.000 mensen. Op amper één week tijd. Wat denk je, kunnen we deze socialemediacampagne een succes noemen?