Duurzaamheid award voor Lidl België, Magelaan en Sustenuto
10/01/20
Lidl wint twee duurzaamheid awards voor zijn duurzaamheidsverslag, onder meer voor ‘Best Creativity & Originality’. Daar stond Magelaan voor in.
Het Instituut voor Bedrijfsrevisoren rijkte haar 20ste awards voor beste duurzaamheidsverslagen uit op dinsdag 27 januari 2021. De duurzaamheid awards die aan Lidl werden uitgereikt zijn dus niet de minste. Ze vormen de bekroning van de puike samenwerking tussen drie partijen, Lidl België, Sustenuto en Magelaan, marketingbureau in Gent.
De concurrentie was aanzienlijk. De jury moest kiezen tussen niet minder dan 51 deelnemende bedrijven die elk een verslag hadden ingestuurd. Duurzame ontwikkeling maakt inderdaad een steeds groter deel uit van de strategie van een onderneming. Meer en meer bedrijven maken daarom werk maken van een duurzaamheidsverslag. Lidl won twee keer: de retailer nam niet alleen de hoofdprijs ‘Best Impact Sustainability Report’ in de categorie grote bedrijven mee naar huis. Het kreeg ook de duurzaamheid award voor de aparte categorie ‘Best Creativity & Originality’. Zowel het team van Magelaan als het team van Sustenuto waren mee verantwoordelijk voor dat puike resultaat. Mogen we toegeven dat we daar best trots op zijn?Zin om even het bekroonde duurzaamheidsverslag 2019 van Lidl te doorbladeren?
Intense samenwerking resulteert in een duurzaamheid award
Het realiseren van een duurzaamheidsverslag is best een complexe taak. Een duurzaamheidsverslag hoort niet alleen belangrijke gegevens te bevatten – geverifieerd door externe partijen. Het hoort ook overzichtelijk, mooi en leesbaar te zijn zodat de lezer wordt gemotiveerd om verder te lezen. Dat is trouwens precies wat de jury zo goed vond aan het verslag van Lidl.
Het basismateriaal verzamelde Lidl samen met Sustenuto. Magelaan stond in voor de copy, de vormgeving en de visualisering van de gegevens.
Door deze intense samenwerking realiseerden de drie partijen een uitgepuurd en duidelijk verslag van Lidls inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Het resulteerde in een kort en goed gestructureerd verslag over doelstellingen en realisaties in een mooie, uitnodigende lay-out. Het toonde een goede balans tussen de positieve prestaties en uitdagingen waar het bedrijf voor staat.
De motivatie van de awardwinnaar beste creativiteit & originaliteit leest als volgt:
‘De jury waardeerde de mooie lay-out van dit korte verslag dat is toegespitst op doelstellingen en realisaties. Het is een goed evenwicht tussen een kort verslag aan de ene kant en volledigheid aan de andere kant. Het is gemakkelijk te lezen, transparant en eerlijk.’
Duurzaamheid award als officiële kers op de taart
Dat de ontvangers het duurzaamheidsverslag van Lidl apprecieerden, konden we al aflezen uit hun reacties. Maar dat het gerenommeerde Instituut voor Bedrijfsrevisoren het verslag nu ook officieel bekroont is werkelijk de kers op de taart.
Cathy Willem, medezaakvoerster van Magelaan, verduidelijkt:
‘Duurzaamheid is voor Magelaan geen modewoord. Het maakt een onverbrekelijk deel uit van ons dna, al sinds het ontstaan van het bedrijf in 1985. Dat we een belangrijk bedrijf als Lidl mee mochten helpen om tot dit resultaat te komen, vinden we bijzonder fijn. Een dikke proficiat aan Lidl, Sustenuto en natuurlijk alle medewerkers die aan dit rapport hebben meegewerkt. We zijn met zijn allen trots op dit werk.’
Voor de geïnteresseerden
Hier vind je het juryverslag van de sustainablity awards, en de opname van de uitreiking en de presentatieslides.
Wil je weten hoe Magelaan het duurzaamheidsverslag 2017 van Lidl heeft gerealiseerd?