Hoe voorkom ik dat mijn nieuwsbrief in de spambox terechtkomt?

Om te vermijden dat nieuwsbrieven worden aangemerkt als spam, moeten ze aan een paar voorwaarden voldoen. We doen ze hier graag gestructureerd en eenvoudig uit de doeken. 

Om te vermijden dat je nieuwsbrief wordt aangemerkt als spam, moet die aan een paar voorwaarden voldoen.

DON' ts – bij een digitale nieuwsbrief


1. Zet geen kreten in je onderwerp als: korting, gratis, test, voordeel, aanbieding, het euro-, dollar- of procentteken, testimonial, help en herinnering. Spamfilters zijn hier alert op.

2. Ook in de onderwerpregel van de mail geen HOOFDLETTERS, uitroeptekens!!!!! en verkooppraatjes.

3. En natuurlijk geen woorden die gerelateerd zijn aan seks, medicijnen, casino, geld of andere aanbiedingen die je zelf liever ook niet in je mailbox krijgt.

4. In het tekstgedeelte van de mail:
Gebruik in het tekstgedeelte van de mail niet de gehele URL. Dus in plaats van
<a href=”http://www.magelaan.be”>http://www.magelaan.be</a> schrijf je beter
<a href=”http://www.magelaan.be”>website Magelaan</a>

5. Zet geen flash in je nieuwsbrief en stuur geen attachments mee.
Onze applicaties doen dat ook niet. De foto´s worden niet in de mail opgenomen, ze staan op een webserver en worden via een hyperlink in de mail geladen.

6. Mail niet vanaf een noreply@-adres of een info@-adres, maak een apart e-mailadres aan met uw gebruikelijke domeinnaam. Dit kan bijvoorbeeld zijn "nieuwsbrief@mijnwebsite.be" of gebruik een persoonsnaam. De ontvanger herkent uw domeinnaam meteen en weet dat het bericht geen spammail is.
Gebruik steeds hetzelfde e-mailadres om je nieuwsbrieven te versturen. Ontvangers kunnen je dan toevoegen aan hun veilige lijst van e-mailadressen.

7. Zorg voor schone HTML. Kopieer nooit je tekst uit Word naar een HTML-omgeving.

8. Eén grote afbeelding als nieuwsbrief wordt vaak gezien als SPAM. Gebruik zoveel mogelijk gewoon tekst.

DO’s – bij een digitale nieuwsbrief


1. Kies een inhoudelijke titel. Het beste onderwerp is kort (maximaal 50 tekens), beschrijvend en geeft de lezer een reden om de nieuwsbrief te openen.
Dus niet: nieuwsbrief 12/2012 of – zoals je soms bij scholen ziet – ‘Schoolbericht 12′.

2. Formuleer het onderwerp als vraag, dat werkt vaak heel goed.

3. Gebruik tekst en afbeeldingen door elkaar. Nieuwsbrieven met alleen maar afbeeldingen worden als spam gezien. Schrijf minstens één alinea tekst per gebruikte afbeelding.

4. Stuur altijd een tekstversie van je HTML-nieuwsbrief mee. In bijvoorbeeld MailChimp gebeurt dat automatisch.

5. Wees een betrouwbare afzender, mail het liefst vanaf een mailadres dat mensen in hun adresboek hebben staan. Gebruik liever Bakker Patrick | Brood & Banket in plaats van bakpat85@gmail.com.

6. Beperk de lengte van artikels tot een inleidende paragraaf. Nodig met een hyperlink je lezers uit om het volledige artikel op jouw website te lezen.

7. Gebruik een uitschrijflink in je bericht (is ook wettelijk verplicht).

Kunnen we je helpen te vermijden dat je Nieuwsbrief in de spam terechtkomt? Neem gerust contact met ons op .

Zin in meer?
schrijf je dan in voor de Magelaan nieuwsbrief!

Reva Vlaanderen Toerisme
Vluhr Advys
Boek.be SOS Kinderdorpen
Melexis Plattelandsklassen
Gezinsbond EROV
CSR Campus