Zo geraken onze klanten hoger in Google
04/10/20
"Breng ons hoger in Google!" Tja, als onze klanten dat willen, helpen we ze uiteraard graag. De Punt & Hobo reizen getuigen van onze geslaagde SEO-aanpak.
Hoe geraak je hoger in Google?
Je kan je niet voorstellen hoe vaak we bij Magelaan deze vraag voorgeschoteld krijgen. Elke klant voor wie we een website realiseren stelt ons die vraag, maar ook elk nieuw bedrijf dat bij ons terechtkomt met webgerelateerde problemen. Vaak luiden die als volgt: “Hoe komt het toch dat we zo weinig bezoekers hebben op onze website? Wat doen we toch verkeerd? Wat kunnen we anders doen?” En dan is het aan ons om uit te vissen wat er beter kan. In eerste instantie werken we daarvoor het volgende lijstje af.
- We analyseren de website van de klant, kijken of die technisch goed in elkaar zit, of die snel genoeg laadt, en indien niet, welke reden daarachter schuilt. We bekijken zeker of de website wel mobielvriendelijk is, want dat is gewoon een must.
- Vervolgens doen we een SEO-onderzoek, we bekijken de structuur van de website – is die wel duidelijk genoeg? – en gaan na of de webteksten geoptimaliseerd zijn rond de juiste sleutelwoorden. We kijken dus of ze geschreven zijn op zo’n manier dat Google of een andere zoekmachine ze niet alleen vindt, maar ze ook hoog rankt zodat geïnteresseerden die ook vinden.
- Last but not least bekijken we het aantal links van andere websites naar de website van de klant – want die zijn o zo belangrijk om hoog te scoren in Google – en de socialemedia-inspanningen.
Dikwijls problemen op de drie domeinen
Dikwijls zijn er verbeterpunten mogelijk op alle drie de domeinen. In dat geval gaan we samen met de klant rond de tafel zitten om te bespreken hoe we die problemen een voor een aanpakken.
Volledig met een nieuwe website beginnen is het allerbeste. Dan zit alles technisch goed in elkaar, kan de structuur volledig nieuw worden aangepakt en teksten helemaal opnieuw geschreven. Maar uiteraard kunnen we ook een oudere website optimaliseren.
Hieronder vind je twee cases van twee tevreden klanten die de beide oplossingen mooi illustreren.
Case 1. Nieuwe website voor De Punt, bedrijvencentrum in Gentbrugge
De Punt kwam bij ons langs met de vraag “Hoe komen we hoger in Google?” Voor hen is een hoge plaats in Google echt een must omdat het bedrijvencentrum niet alleen kantoren maar ook vergaderzalen verhuurt. En dat is net hun corebusiness waar ze hun inkomsten uit genereren. Omdat hun vroegere website niet geoptimaliseerd was en al vrij ouder tekenden we een totaal nieuwe website voor hen uit. Volgens Piet Lietaer, directeur van De Punt, was dat een onovertroffen schot in de roos.
“Sinds we onze nieuwe website hebben gelanceerd eind 2018 zien we beduidend meer bezoekers”, vertelt Piet. “De website is niet alleen wondermooi uitgewerkt met prachtige schermvullende foto’s die de gezellige sfeer van ons bedrijvencentrum visueel weergeven. Ook de teksten worden echt gesmaakt door onze bezoekers. We horen dat aan hun reacties telkens als ze de eerste keer bij ons binnenkomen, in de zin van “Het is nog mooier dan op de website!”. We merken ook duidelijk dat ze elke zin op onze website gelezen hebben en dat ze echt weten wat we aanbieden. Leuk is dat!”, lacht Piet.
“Op het sleutelwoord ‘vergaderzalen in Gent’ staan we op plek één in de zoekresultaten. Het afgelopen jaar steeg de bezettingsgraad van onze vergaderzalen zelfs tot meer dan 90%. Een waar succes!”– Piet Lietaer, directeur van De Punt
“Maar belangrijker, door de SEO-copy worden we ook opvallend beter gevonden op Google”, vervolgt Piet. “Op het sleutelwoord ‘vergaderzalen in Gent’ staan we op plek één in de zoekresultaten. Het afgelopen jaar steeg de bezettingsgraad van onze vergaderzalen zelfs tot meer dan 90%. Een waar succes, want de grootste procentuele groei ooit gerealiseerd in het segment van de vergaderzalen. Ook onze kantoren zijn nu allemaal verhuurd, van het eerste tot het laatste. We moeten zelfs werken met een wachtlijst en dat is de eerste keer in ons bestaan. Met de aangepaste SEO-copy belanden we duidelijk hoger in Google en bereiken we veel meer geïnteresseerden.”
Case 2. SEO-optimalisatie voor de site van Hobo
Ook Dirk Robbeets van Hobo, dat zich specialiseert in begeleide groepsreizen naar exotische oorden, klopte bij Magelaan aan met de vraag wat er nodig was om hoger te scoren in Google. We hebben de website een volledige make-over gegeven met meer aantrekkelijke foto’s. Verder hebben we de webteksten geoptimaliseerd rond de juiste sleutelwoorden waar geïnteresseerde reizigers online naar zoeken. Ook de snippets op de resultatenpagina van Google zijn een pak aantrekkelijker gemaakt. Veel mensen die online op zoek gaan naar begeleide groepsreizen klikken nu door naar de website van Hobo, overduidelijk meer dan vroeger.
“Hobo Reizen scoorde na de aanpassingen meteen een pak hoger in Google.” – Dirk Robbeets, directeur Hobo Reizen
“Hobo reizen scoorde na de aanpassingen meteen een pak hoger in Google, dat viel direct op”, vertelt Dirk Robbeets. “Ons niet-betaald verkeer nam sterk toe. Ook het aantal mensen dat op zoek ging naar ons aanbod via Google klikten heel vaak door naar onze website en bleven daar een pak langer hangen. Ten slotte zijn ook onze verkoopcijfers de hoogte in gegaan. Ik kan alleen maar positief zijn over de SEO-optimalisatie door het team van Magelaan. We scoren nu duidelijk hoger in Google en dat uit zich in de cijfers”, lacht Dirk.
Ook geïnteresseerd in deze blog over websitebeveiliging?