03/08/17
Investeren in een infografiek is een goed idee want dat levert je zoveel meer op dan een mooi plaatje. Een infographic bestaat uit een mix van data, design en verhaal.
Waarom investeren in een infografiek of infographic. Omdat het je bedrijfscommunicatie een duidelijk toegevoegde waarde geeft. Ook en zeker op het vlak van SEO, want niets laat zich makkelijker delen dan een mooie visual of afbeelding. Je scoort niet alleen goed in de ogen van je bezoekers, maar ook van Google.
Infografics made by Magelaan
Voor zes van onze klanten – De Punt, EROV, Sibelga, Toerisme Vlaanderen, VLM en Woodwize – brachten we de theorie in praktijk en realiseerden we infografieken die lekker ogen én heldere en correcte informatie geven. We maken er verder geen woorden aan vuil. Kijk maar. Ook hier zeggen beelden veel meer dan woorden.
Een na een tonen ze rijke, objectieve data op een toegankelijke manier. Alleszins heel wat aantrekkelijker dan een spreadsheet of een taartdiagram. Een goede infographic is zowel informatief als visueel aantrekkelijk. Ze tonen iemands deskundigheid en expertise in één oogopslag. Dat zou althans de bedoeling moeten zijn.
Infografieken belangrijk in onze beeldmaatschappij
Je bedrijfsinformatie visualiseren via infografieken wordt steeds belangrijker. Mensen kijken nu eenmaal meer dan ze lezen en steken er ook meer van op. We goochelen even met cijfers: 65% van de bevolking is visueel ingesteld. Mensen die informatie krijgen via een afbeelding onthouden er 80% van. Krijgen ze dezelfde info in tekst aangeboden, dan blijft er amper 20% hangen.
Infografieken zijn zo veel meer dan louter mooie plaatjes. Door hun mix van data, design en verhaal zijn ze een krachtige marketingtool.
Stel je voor dat je een artikel hebt dat cijfers oplijst over wat de meeste uitstoot geeft – uitstoot van broeikasgassen, uitstoot van vliegtuigen, uitstoot door landbouw, uitstoot door vervoer, uitstoot van stikstof … – dan maak je er toch beter een mooie infografiek met cijfers bij?
Want met een infografiek heb je de mogelijkheid er werkelijk uit te springen.
Mogelijkheid om je te onderscheiden
- Waarom zou je een beeld gebruiken dat al 1.000 keer eerder is gebruikt?
- Waarom niet meteen investeren in een fraaie infografiek?
- Je scoort ermee op het vlak van SEO, want mooie infografieken doen mensen kijken, klikken en delen.
Afbeeldingen kan je inderdaad heel gemakkelijk delen via sociale media. Je klanten of geïnteresseerden kunnen het materiaal makkelijk op hun eigen blog of site insluiten via de code die in de infografiek is ingebouwd. En dat is meegenomen, want zo delen ze jouw boodschap.
In de code zit er trouwens ook een link die naar de website van de maker terugverwijst. Elke gedeelde infographic betekent dus een extra link naar jouw website, en dat is goed in de ogen van Google. Een infografiek die veel wordt gedeeld, verhoogt de autoriteit van je website en dat leidt op zijn beurt tot meer bezoekers.
Aan welke eisen moet een goede infografiek voldoen?
Een infographic moet hoog scoren op de volgende belangrijke onderdelen.
1. Een infografiek is bruikbaar
Een infografiek is aantrekkelijk, educatief en bruikbaar. Hij helpt de persoon die hem onder ogen krijgt en deelt cruciale informatie met hem.
De beste infographic is boeiend genoeg om de interesse van de kijker vast te houden, en hem zelfs aan te zetten tot delen.
2. De gegevens in een infographic zijn verifieerbaar
Infografieken zijn gebaseerd op objectieve feiten, en zeker niet alleen op opinies en meningen. Opdat je infografiek betrouwbaar zou zijn, hoor je verifieerbare data te gebruiken van een geloofwaardige bron en een langer verhaal te brengen dat bestaat uit feiten, niet uit gevoelens.
Wat is trouwens een geloofwaardige bron? Dat kan een onderzoeksrapport zijn van een analist met een gedegen reputatie, of een jaarverslag dat werd gecontroleerd door een officiële instantie, … Blogs zijn dat iets minder.
Eén extra opmerking toch: probeer niet alle data waarover je beschikt in de infografiek te stoppen. Beperk je tot de essentie. Je kan een infografiek altijd laten linken met een langer rapport over het onderwerp.
3. Het verhaal is aantrekkelijk in beeld én woord
Je hoort op zoek te gaan naar een kapstok of idee te vinden waarrond je de belangrijkste gegevens vormgeeft en visualiseert. Giet je data dus in de vorm van een verhaal. Maar overdrijf niet, wat een infografiek is uiteraard nooit ‘alleen maar’ een verhaal. Zoals de naam het zegt, hoort er ook informatie in thuis.
Net omdat het verhalende element zo belangrijk is om een infografiek aantrekkelijk te maken – “Iedereen houdt van een mooi verhaal” – moet ook je copy fantastisch in mekaar zitten.
Flans dus niet zomaar wat data bij elkaar, maar weef er een verhaal rond in een werkelijk sublieme stijl en taal. Aantrekkelijk geschreven, zodat mensen kijken én lezen.
4. De opbouw is logisch
Organiseer en structureer je informatie zodanig dat je alles in een logische flow aanbiedt. Vermijd complexiteit en houd alles zo eenvoudig mogelijk.
Hoe doe je dat? Start met een mindmap om je structuur zo logisch mogelijk te krijgen. Op die manier krijg je een echt betekenisvol verhaal en niet alleen een opsomming van cijfers en tekeningen.
Onze tip? Start pas met het design nadat de flow van het verhaal vaststaat. Veel mensen hebben de neiging meteen met de tekening te beginnen. Liever niet, want het resultaat is stukken minder effectief. Of je bent veel langer bezig aan de opmaak. Ook hier is een goede voorbereiding meer dan het halve werk.
5. Het design van de infografiek is in één woord fantastisch
Geweldige infographics gebruiken kleur, typografie, illustraties, animatie, video, grafieken, kaarten, tabellen, én tekst om hun verhaal te vertellen. Veel te veel om op te sommen.
Inspiratie nodig? Ga op Instagram even op zoek naar infografieken of infographics. Je merkt meteen het overweldigende aanbod.
6. Kwaliteit is 100% gecontroleerd
In een goede infografiek staat er geen enkele fout. In een goede infographic klopt alles van a tot z. Je hoort dus alle data, cijfers, jaartallen en tekst te checken, te dubbelchecken en nog een keer te controleren.
Aangezien infografieken zo vaak gedeeld worden, is het heel moeilijk een fout recht te trekken eens die de wereld is ingestuurd.
7. Een infographic is een promotioneel wondermiddel
De beste infographics zijn makkelijk te delen op LinkedIn, Pinterest, Twitter, Facebook én nog makkelijker in te sluiten op websites met de ingebouwde code. In die code zit er trouwens ook een link die naar de website van de maker terugverwijst. Zoals je wellicht weet, verhoogt dat de autoriteit van je website, rank je hoger in Google, wat dan weer leidt tot meer bezoekers.
Conclusie van dit alles?
Een goede infografiek of infographic is een ideale manier om hoger te scoren in Google
Realiseren we ook voor jou zo’n mooie en efficiënte infografiek?
Inzicht hebben in de integratie van tekst én beeld is nodig om tot een kwalitatief hoogstaande infografiek te komen.
Je begrijpt uiteraard dat:
- zo’n visual niet tussen de soep en de patatten wordt gemaakt,
- je het maken van een infografiek of infographic het best overlaat aan deskundigen,
- en dan nog het liefst aan echte professionals als Magelaan?