Een goede nieuwsbrief maken?
03/09/20
Wil je een nieuwsbrief maken? Maar weet je niet hoe eraan te beginnen? We geven een aantal tips hoe je dat het best aanpakt. Dé essentie? Verleid je lezer.
Zo maak je een goede nieuwsbrief
De beste tip staat altijd vooraan: maak voldoende tijd voor je nieuwsbrief! Dat blijft een moeilijke opdracht, dat weten we zelf maar al te goed. Elke dag heb je zo veel dringende dingen te doen dat het erop lijkt dat je de nieuwsbrief altijd ’tussen de soep en de patatten’ moet schrijven. Maar dat is uiteraard helemaal verkeerd, want om een goede nieuwsbrief te maken moet je vooral tijd hebben.
Wij bij Magelaan beperken ons tot één item per nieuwsbrief, zo zijn we in staat echt te focussen op één product of dienst. We sturen onze klanten telkens één mooie visual met een sterke oneliner erop. We prikkelen en verleiden ze dus visueel én tekstueel. Dat laatste doen we door van in het begin van de nieuwsbrief de hoofdboodschap mee te geven. Visueel en tekstueel verleiden, dat zijn al twee basisprincipes. Maar er zijn er meer waar je rekening mee moet houden bij het maken van een nieuwsbrief. We spelen ze hieronder graag aan je door.
Je wilt een goede nieuwsbrief maken? Plaats je lezer centraal
Weet je wat de eerste vraag is die je je moet stellen bij het maken van een nieuwsbrief? Of je boodschap wel interessant genoeg is voor je klanten. En of je poging om je klant te verleiden om je nieuwsbrief te lezen, tja… wel verleidelijk genoeg is. Eén ding is alvast zeker: als je je lezer centraal zet en inspeelt op zijn behoeftes én leesgedrag, dan heb je al een mooie voorsprong.
Basisvraag bij het schrijven moet zijn: “Wat wil de lezer nu echt over dit onderwerp weten?” Beperk je dus tot de essentie en overlaad je lezer niet met informatie. Want zeg nu zelf. Heb jij tijd om dat allemaal te gaan lezen? Neen dus.
Hoe ga je te werk bij het maken van een nieuwsbrief?
Waarschuwing! Wat nu volgt is basismateriaal voor een eerstejaarsstudent communicatie. Iedereen heeft ooit wel eens gehoord van deze basisprincipes, maar aangezien herhaling nooit kwaad kan… Hier komen ze aan.
1. Wat is het doel van je nieuwsbrief?
Bij het maken van een nieuwsbrief is het cruciaal om te weten wat je met je nieuwsbrief wil bereiken. Er is inderdaad een groot verschil tussen een nieuwsbrief die je uitstuurt om mensen te informeren en een nieuwsbrief waarin je mensen wil overtuigen om iets te doen, een product te kopen, in te schrijven voor een opleiding of een seminarie… Het kan dus nooit kwaad je even af te vragen wat je wil dat je ontvanger effectief doet en je stijl daaraan aan te passen.
2. Wat is je doelgroep?
Ook deze denkoefening is belangrijk, want de ene doelgroep is de andere niet. Je moet je stijl en onderwerp aanpassen aan je doelpubliek. We illustreren dit even met twee makkelijke voorbeelden. Je schrijft op een andere manier naar bejaarde mensen dan naar kinderen uit de lagere school. Je B2B-communicatie pak je anders aan dan de B2C-nieuwsbrieven waarmee je je richt naar de particuliere eindklant.
Een praktische tip? Geef je doelgroep een gezicht. Als je een ‘echte’ persoon voor ogen hebt bij het schrijven, worden je teksten meteen een stuk levendiger. Want dan speel je gewoon in op de verwachtingen van die bepaalde persoon. Wie zei nu weer dat een nieuwsbrief maken moeilijk is?
3. Wat is de inhoud van je nieuwsbrief?
De inhoud van je nieuwsbrief moet vooral nieuwswaardig zijn. Die moet duidelijke informatie bevatten waarvan de ontvanger meteen denkt: “Hé, da’s een interessant nieuwtje, daar kan ik mee verder!” Denk eraan om dat belangrijke nieuws kort en bondig, eigenlijk in krantentiteltaal, in de onderwerpregel te zetten. Stuur nooit een nieuwsbrief als je niets nieuws te vertellen hebt. Daar gebruik je Facebook voor ;).
Combineer je nieuws ook altijd met een leuk en aantrekkelijk sfeerbeeld. Onderschriften bij foto’s zijn een must, want ze fungeren als echte eyecatchers. Wil je dat de lezers je boodschap zeker gelezen hebben? Herhaal die dan in het onderschrift bij de foto. De illustratoren van Magelaan toveren altijd een visual in de Magelaan-stijl uit hun hoed die de Magelaan-nieuwsbrief in één blik herkenbaar maakt. En dat helpt, want ook herkenbaarheid is een basisvereiste bij het nieuwsbrief maken.
4. Breng een duidelijke structuur aan
Magelaan beperkt zich in zijn nieuwsbrieven tot één onderwerp. De reden daarvoor hebben we hierboven al uiteengezet. Maar een nieuwsbrief kan uiteraard ook over verschillende topics gaan. In dat geval is het belangrijk om na te denken over de juiste volgorde. En ook de volgende tip is logisch. Zet het belangrijkste bericht altijd bovenaan. Wie niet tot beneden leest, heeft dan toch al het belangrijkste nieuws mee.
Zorg trouwens altijd voor een mooie en herkenbare lay-out. Zorg voor afbeeldingen, onderschriften, citaten, zet bepaalde woorden opvallend in het vet. Besteed zeker aandacht aan een opvallend slot. Ga eens bij jezelf te rade. Lees jij ook niet vaak eerst het begin en dan het einde van een artikel? En beslis je dan pas of je de hele tekst leest? Samen met ongeveer 90% van de bevolking doen wij dat dus ook. Conclusie? Op het eind je boodschap herhalen kan echt geen kwaad.
5. Schrijf vooral leesbaar
Ook dit is superbelangrijk, want wie lange teksten schrijft vol lange zinnen boordevol moeilijke woorden jaagt elke lezer weg. Werk met sterke tussentitels en overzichtelijke alinea’s. Mensen die scannen lezen altijd eerst de hoofdtitel, dan het onderschrift bij de foto, dan de tussentitels, het begin van de tekst én het einde. En pas dan beslissen ze om alles te lezen.
Verleid je lezer met heldere, korte zinnen. Heb je een te lange zin geschreven? Splits die dan op in twee. Weet je wat ook helpt? Stel je lezer af en toe eens een korte vraag. Ga met hem of haar in dialoog. Dat stelt hij op prijs, zeker weten. Ziezo, piece of cake toch, een nieuwsbrief maken?
Is de vraag ‘Hoe een goede nieuwsbrief maken’ voldoende beantwoord?
Dat hopen we alvast. Nog even kort? Denk na over je doelgroep, met welk nieuws kan je die doelgroep verleiden en iets bijbrengen? Schrijf leesbaar, in de betekenis van vlot en aantrekkelijk, en zorg voor een duidelijke structuur en mooie afbeeldingen. En dan zijn we er zo’n beetje.