Opvallende beursstand Arteveldehogeschool
04/08/19
De beursstand van Arteveldehogeschool heeft het al bewezen op diverse locaties. Zijn warme, groene uitstraling zuigt alle aandacht én studenten naar zich toe.
De opdracht luidde: creëer een frisse beursstand met een stijlvolle en moderne look die de openheid van de Arteveldehogeschool toont. De stand moest warmte uitstralen en symbool staan voor de warme sfeer die er heerst in de Gentse hogeschool. Magelaan – ook van Gent – nam de uitdaging met beide handen aan. We speelden met het logo, de kleuren en de slogan denk. doe. word., en creëerden op die manier een uiterst herkenbare stand. Maar dat is uiteraard niet het enige wat we deden. We kozen ook voor grenenhouten wanden én groene planten. Door die combinatie straalt de stand het warme, huiselijke, familiale maar ook het professionele van de Arteveldehogeschool uit. Iets wat ook de aanwezige studenten in één oogopslag zien en merken.
Modulaire beursstand van Arteveldehogeschool
Omdat de beursstand van de Arteveldehogeschool in één jaar tijd zes keer op- en afgebouwd wordt, is oerdegelijk materiaal broodnodig. De stand moet uiteraard ook modulair zijn omdat alle expohallen een andere afmeting hebben. Antwerpen beschikt over 100 m³, Kortrijk over 230 m³, Gent over bijna 300 m³ … Ook als de beschikbare ruimte slechts 72 m³ beslaat, moet alle informatie goed te zien zijn. Bovendien weet je nooit waar de stand precies komt te staan. Tegen een wand? In het midden van de zaal?
Voordat we de plannen van een beursstand Arteveldehogeschool begonnen uit te tekenen, deden we eerst een grondige denkoefening. Waar komen de studenten vandaan? Hoe verloopt de stroom van studenten? Rebooth, de makers van de 3D-renders, dacht met ons mee. Samen hebben we het ontwerp van de stand op onze inzichten gebaseerd.
Beursstand van Arteveldehogeschool houdt rekening met types studenten
Er zijn inderdaad veel verschillen tussen studenten. Sommige studenten weten al wat ze willen. Die gaan doelgericht op een van de totems af die de verschillende opleidingen clusteren: onderwijs, communicatie, gezondheid… Wie nog geen benul heeft van wat hij of zij wil gaan studeren, kan aankloppen aan de infobalie.
Je zou er versteld van staan, maar een behoorlijk deel van de jongste bezoekers heeft drempelvrees en durft niet meteen vragen te stellen aan het aanwezige personeel van de Arteveldehogeschool. Speciaal voor hen hebben we een heel duidelijke, opvallende ‘Neem me mee’-totem gerealiseerd. Zien ze een opleiding die hun interesse wekt, dan kunnen ze ongestoord de bijbehorende brochure meenemen. Laagdrempelig is die ruimte zeker. Een oranje strook op de grond trekt hen als het ware de ‘Neem me mee’-zone binnen.
Duurzaam design en een frisse, natuurlijke en duurzame look
We moesten op zoek naar een design dat jaren mee kan, want geen enkele school heeft het budget om elk jaar een nieuwe stand te laten maken. In het gunstigste geval is een beursstand drie jaar bruikbaar, maar vanaf jaar vier is die al behoorlijk gedateerd. Bovendien zijn scholen elkaars concurrenten. Het visuele is dus heel belangrijk.
Hoe je jezelf als hogeschool voorstelt op een beurs is niet te onderschatten. Studenten die niet weten wat ze willen, moet je overdonderen met je opleidingsaanbod. Maar als je beursstand tegenvalt, als die hen visueel niet aantrekt, dan krijg je ze gewoon niet over de vloer. Een goede verpakking verkoopt altijd. En ook een beursstand is een verpakking. Slim en mooi verpakken is een kunst.
‘Een stand is een verpakking, en een verpakking moet verkopen’