REVA leeft ook sterk op sociale media
22/03/19
REVA is een tweejaarlijkse infobeurs voor mensen met een beperking. Via een strategisch conversatieplan onderhouden we de positieve relatie met de bezoekers.
REVA is een informatiebeurs voor mensen met een beperking, ouderen, mantelzorgers, begeleiders, therapeuten, zorgverleners… Kortom, REVA is er voor iedereen die zorg nodig heeft én voor de mensen die hen omringen. De hele zorgsector weet intussen zeer goed dat REVA tweejaarlijks plaatsvindt in Flanders Expo in Gent. Maar twee jaar tussen twee evenementen is lang. Na 730 dagen is zelfs je grootste ambassadeur je al een beetje vergeten. Om de betrokkenheid van de 16.000 bezoekers levend te houden, blijven we ook tussen de beurzen in aandacht besteden aan de wereld van de zorg. Hoe we dat doen? Via een uitgekiende socialemediastrategie op basis van een strategisch conversatieplan voor REVA.
Strategisch conversatieplan voor REVA
Zaken delen met de volgers van REVA doen we altijd zo gestructureerd mogelijk, en daarom gaan we uit van een strategisch conversatieplan. De Facebook-pagina van REVA heeft behoorlijk veel volgers. Drie jaar geleden waren er amper 300 volgers, nu is de kaap van 2000 ruim overschreden. Dat heeft zeker iets te maken met de content die we minstens driemaal in de week delen. In de aanloop naar de beurs zetten we zelfs dagelijks iets op hun wall.
In ons strategisch conversatieplan voor REVA staan al heel wat onderwerpen vast, stuk voor stuk boeiende posts waarmee we een open communicatie met de volgers beogen. Ons uitgangspunt? Maximaal 20% over REVA praten, en 80% aandacht besteden aan andere zaken.
Waar komt de input van de 80% andere zaken vandaan?
Die input halen we uit de actualiteit, nieuwsberichten van REVA-exposanten of zorginstellingen, nieuws van bedrijven en instellingen uit de zorgsector waarvan REVA de Facebook-pagina heeft geliket. Ook hebben we Google Alerts ingesteld op een aantal belangrijke sleutelwoorden die met de wereld van de zorg te maken hebben. Zodra er online iets interessants verschijnt, krijgen we dat nieuws binnen via een automatische mail. Dat delen we dan met de volgers.
Verschijnt er niets interessants, dan neuzen we even in de Magenda, onze eigenste contentkalender. Dat is een superhandige inhaakkalender waarin alle “Dagen van het jaar” keurig staan opgesomd. Veel van die dagen kunnen we linken aan de wereld van de zorg. Wist je trouwens dat er ook al een ‘Werelddag voor de afschaffing van werelddagen’ in het leven is geroepen? Die valt op 2 maart.
Waar halen we de input voor de 20% REVA-onderwerpen?
De eigen REVA-informatie hebben we meer in de hand. We geven die informatie een plaats in een maandelijks, halfjaarlijks en zelfs jaarlijks strategisch conversatieplan met daarin onderwerp, datum en content. Op die manier hoeven we nooit te zoeken naar last-minuteonderwerpen om te posten op hun Facebook-pagina. We weten immers al lang van tevoren waarover we iets gaan posten. Altijd mikken we op interactie met de volgers, en dat lukt vrij aardig.
Mooie beelden doen een post opvallen
We zoeken ook altijd naar een mooi beeld om de Facebook-post te illustreren, of we maken er zelf een in de look & feel van REVA. De omslagfoto is trouwens ook van eigen makelij, de figuurtjes die verschillende soorten beperkingen tonen zijn getekend in één doorlopende lijn, in de typische REVA-kleuren. De huisstijl van REVA trekken we consequent door in de socialemediastrategie.
E-nieuwsbrieven naar bezoekers en exposanten, en een Facebookcounter
Sociale media is één manier om een relatie met je klanten op te bouwen en te onderhouden. Het versturen van E-nieuwsbrieven is een tweede, even efficiënte manier. En dat blijft zo, ook in deze tijden van Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram…. Regelmatig sturen we aantrekkelijk vormgegeven en leuk geschreven e-nieuwsbrieven naar bezoekers en exposanten. We brengen er tegelijkertijd de content op de website van REVA mee onder de aandacht, en ook dat is meegenomen. Op de REVA-beurs zelf plaatsen we een Facebookcounter bij het onthaal. Het resultaat? We kregen er véél volgers bij.