Waarom je domeinnaam registreren zo belangrijk is
05/03/21
Waarom je domeinnaam registreren? Omdat je naast volledige controle over je webadres een pak beter beschermd bent tegen allerhande malafide partijen
First things first: wat is een domeinnaam?
Het internet is een groot netwerk van computers die met elkaar communiceren. Elke computer heeft daarvoor een eigen, uniek IP-adres. Dat numerieke adres bestaat uit vier groepen van getallen tussen 0 en 255. Omdat het aantal mogelijke cijfercombinaties geleidelijk aan uitgeput raakt – net zoals bij de nummerplaten van auto’s – bestaan de nieuwste IP-adressen zelfs uit acht groepen cijfers. Omdat cijferreeksen sowieso moeilijker te onthouden zijn, werden er domeinnamen in het leven geroepen. Een domeinnaam wordt ook wel een url genoemd, wat staat voor Uniform Resource Locator. Een url is het adres waarmee je site online wordt gevonden.
Even verduidelijken aan de hand van onze eigen url, ons eigen unieke webadres dus: www.magelaan.be. Het gedeelte na de www is de unieke domeinnaam en die bestaat altijd uit een naamgedeelte – in ons geval is dat Magelaan – en een extensie – .be.
Wil je al meteen een eerste reden waarom je je domeinnaam zou registreren? Omdat je dan ook beschikt over een uniek, praktisch en zakelijk e-mailadres. Je onderneming krijgt op slag de nodige professionele uitstraling.
Heb je geen eigen domeinnaam? Dan wordt je url zoiets als www.uniekefiets.myonline.store. Nogal een mondvol om te onthouden, niet?
Waarom domeinnaam registreren?
Omdat het bezitten van een eigen domeinnaam veel voordelen biedt. Google beschouwt elke unieke domeinnaam als één individuele website. En dat is al één factor die je ranking in de zoekmachine verhoogt en je een goede vindbaarheid oplevert.
Waarom je domeinnaam registreren? Omdat:
- je online identiteit belangrijk is,
- het imago van jouw bedrijf onbetaalbaar is,
- en het immens belangrijk is dat niemand online met jouw merknaam gaat lopen.
Het registreren van je domeinnaam is inderdaad al een van de eerste belangrijkste stappen om je naam of product te beschermen.
Wist je dat DNS sinds 1 maart zorgt voor een extra beveiliging bij het registreren van een domeinnaam? Als een particulier een domeinnaam registreert, moet hij zijn identiteit extra bevestigen via e-ID of ItsMe. Volgens ons een goede stap, want officiële verificatie is de beste manier om een mogelijke kidnapping van je domeinnaam, phishing, namaak en piraterij tegen te gaan.
Binnenkort wordt die extra bevestiging via e-ID of ItsMe trouwens ook de norm voor bedrijven. En ook dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Wie eerst komt, eerst maalt, zeker bij domeinnamen
Tegenwoordig is de markt of reputatie van een bedrijf niet beperkt tot een specifieke regio. Alle bedrijven zijn ook te bereiken via hun webadres. En ook hier geldt de volgende regel:
First come, first served. Wie als eerste een domeinnaam registreert, is de eigenaar.
Er kan inderdaad maar één domein per naam geregistreerd worden. Vaak is de domeinnaam die je wilt niet meer beschikbaar. Daarom zijn er ook veel variaties op veelgevraagde domeinnamen in omloop. Zo is het gebruik van koppeltekens in zwang of worden namen gevolgd door shop, store of web. Denk aan schoenen.be, schoenen-shop.be, schoenen-store.be, schoenen.gent, schoenen.shop …
Je merkt het, er zijn veel gangbare extensies, maar de beste en juiste extensie is altijd die van het land waarin je werkzaam bent. Dus .be als je een activiteit in België uitvoert en .nl in Nederland.
Wist je dat je verschillende subdomeinen met verschillende extensies kan registreren en die laten doorverwijzen naar je hoofddomein. Zo kan je website.eu, website.gent, website.com… allemaal laten verwijzen naar je hoofddomein website.be.
Onze goede raad? Ook als je nog geen concrete plannen hebt voor een website is het niet onverstandig om nu alvast je goede domeinnaam vast te leggen.
Een domein kan immers maar één keer worden geregistreerd, en vaak zijn er véél partijen die interesse hebben. Ga maar eens na, heb je bepaalde naam in gedachten? Surf dan eens rond. Dikwijls zal je merken dat een andere gebruiker die al heeft geregistreerd. En dan moet je op zoek naar een andere naam.
Vermijd geschillen over handelsnamen en merken
Het is ook beter je domeinnaam te registreren omdat geschillen over domeinnamen en merken of handelsnamen vrij regelmatig voorkomen.
Verwar een handelsnaam trouwens niet met een merk. Je hoeft een handelsnaam niet in te schrijven om juridische bescherming te genieten. Je handelsnaam gebruik je om stukken te ondertekenen, op je briefpapier of in je logo.
De bescherming van een handelsnaam is afhankelijk van de bekendheid ervan: hoe bekender je onderneming is, hoe groter de regio van bescherming is. Denk aan C’bon, de Franse biowinkel, en C’bon, de copywriter uit Gent. De eerste is een pak meer beschermd omdat die veel bekender is en de streek waarin de biowinkel effectief handel voert, veel groter is.
In tegenstelling tot een handelsnaam hoor je een merk wel juridisch te beschermen. Een merk verwijst naar de goederen of diensten die je verkoopt. In die zin verschilt het van de naam van je onderneming én van de handelsnaam die je gebruikt in je dagelijkse economische verkeer. Het effectieve gebruik van een handelsnaam is in principe genoeg om bescherming te verkrijgen. Een merk biedt wel meer bescherming en is beschermd in de hele Benelux. Dat laatste is niet het geval voor een handelsnaam.
Als houder van een handelsnaam mag je de naam verder gebruiken wanneer die later door een ander als merk wordt geregistreerd. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen.
Onze raad? Gebruik je je handelsnaam ook voor de goederen of diensten die je aanbiedt? Deponeer je handelsnaam dan zo snel mogelijk ook als merknaam. Wanneer je bij een conflict kan voorleggen dat je al een bepaalde domeinnaam hebt geregistreerd en vastgelegd, kan je bijvoorbeeld aantonen dat jouw naam al eerder bestond dan die van een andere.