Maak je website toegankelijk voor personen die kleurenblind zijn
01/10/17
Acht procent van de mannelijke bevolking is kleurenblind. Dat wil zeggen dat bijna een op de tien mannelijke bezoekers je website wellicht niet ziet zoals jij dat voor ogen hebt. Hoe los je zoiets op?
Acht procent van de mannelijke bevolking is kleurenblind. Dat wil zeggen dat bijna een op de tien mannelijke bezoekers je website wellicht niet ziet zoals jij dat voor ogen hebt. Zo kan hij een belangrijke call-to-action-button of een link op je website gewoon over het hoofd zien. Idem dito voor promotiemateriaal. Kleurenblinden gooien flyers en advertenties in felle kleurencombinaties regelrecht de papiermand in, want ze kunnen ze toch niet lezen. Hoe los je zoiets op?
Ben je kleurenblind?
Dan zie je ofwel geen rode, groene of blauwe kleurtinten. Combinaties van rood en groen, blauw en geel, groen en bruin zijn helemaal uit den boze. Een van onze klanten getuigt: “Een kleurenblinde die een combinatie van vooral felle kleuren voor ogen krijgt, doet geen moeite om te lezen wat er staat. Die klikt een website gewoon weg of smijt papieren reclames ongelezen in de vuilbak.” Weg potentiële klant, en dat alleen maar door een foute kleurenkeuze.
Is jouw website vriendelijk voor kleurenblinden?
Doe de test! Voer je websiteadres in op colorfilter.wickline.org en kies een kleurenfilter. Zo zie je met eigen ogen hoe een persoon die kleurenblind is jouw website ziet. Kleine waarschuwing: het resultaat is confronterend! Onze klant: “Het is heel raar, maar ik zie veel beter pastelkleuren dan felle kleuren, de wereld van de grafici zouden daar toch rekening moeten mee houden”. Ons team grafisch ontwerpers beantwoordt die oproep graag.
Hoe vinden kleurenblinden de weg op jouw website?
1. Breng boodschappen over via kleur, gecombineerd met tekst of vorm
Zet een hyperlink niet alleen in een andere kleur, maar onderlijn hem ook. Gebruik extra tekst om het doel van een bepaalde knop duidelijk te maken, zeker bij contactformulieren. Ook de vorm heeft belang. Onze klant: “Ik kan geen rood van oranje onderscheiden. Gelukkig hebben het rode en oranje verkeerslicht hun vaste plaats”.
2. Gebruik verschillen in textuur
Het is een trend om informatie weer te geven op basis van kleurvlakken. Maar wanneer de kleuren niet duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn, kunnen informatie en structuur aan een kleurenblinde voorbij gaan. De oplossing? Gebruik lijnen om de verschillen weer te geven. Gebruik geen icoontjes die zich enkel door een andere kleur onderscheiden (groene en grijze vinkjes …). Onze klant vat dit in drie woorden samen: “Eén pot nat”.
3. Voorkom gevaarlijke kleurencombinaties
Rood en groen, blauw en geel, groen en bruin, blauw en paars, groen en blauw, lichtgroen en geel, blauw en grijs, groen en grijs, groen en zwart. Deze combinaties zijn voor de meeste kleurenblinden moeilijk te onderscheiden. Gebruik je ze toch, doe het dan met een groot contrast in kleurintensiteit, verzadiging en helderheid, want dat maakt de verschillen duidelijker. Een lichte kleur rood en een heel donkere kleur groen zijn makkelijk te onderscheiden doordat deze als een lichte en donkere kleur worden waargenomen. Magelaan bouwt kleurenblindvriendelijke websites. Onze websitebouwers analyseren alle details van je website, inclusief de kleuren. En ook ons grafisch team houdt meteen vanaf het webdesign rekening met stijl, schoonheid én kleuren. Het resultaat? Je krijgt een responsive website die toegankelijk is voor die bijna tien procent mannen die kleurenblind zijn. Toch wel een niet te verwaarlozen cijfer.
Ook geïnteresseerd in deze blog over websitebeveiliging?