say hi!
Zo verkoop je legaal op Facebook

Waarom zou je Facebook-ads laten draaien? Omdat je enorm veel mensen bereikt met een relatief klein budget. Houd je wel aan de legale voorschriften.

Deel deze blog

Geef het maar toe, je hebt er wellicht ook al aan gedacht je diensten of producten te verkopen via Facebook. Maar hoe doe je dat nu? Hoe verkoop je legaal op Facebook? Hoe ga je honderd procent wettelijk te werk?

Hieronder doen we graag enkele belangrijke zaken uit de doeken.

Eerst enkele indrukwekkende Facebookcijfers

Wist je dat er 8 miljoen Facebook-gebruikers zijn in België? En dat dat cijfer neerkomt op 69,7 % van de totale Belgische bevolking van 11,46 miljoen (cijfers december 2020)? België telt ongeveer 4.800.000 huishoudens. Dat betekent dat er zich in elk gezin minstens 1,5 personen bevinden met een actief Facebook-account. Die zijn trouwens gemiddeld 50 minuten per dag door hun tijdlijn aan het scrollen…

‘Facebook, wat een gigantische goudmijn aan klanten is me dat!’

Dat je er dus aan denkt om je producten en diensten te verkopen op Facebook, en dan uiteraard volledig legaal, is niet minder dan logisch.

Facebook-advertenties betekenen een reusachtige kans voor je bedrijf. Je bereikt een gigantisch potentieel aan kopers met een relatief klein budget. Zeker als je de klikprijzen in Facebook vergelijkt met die in Google, Bing en LinkedIn. Adverteren op die drie laatste platformen is opmerkelijk duurder. Hoger scoren in Google is een leuke bijkomstigheid.

Nog een reden waarom je Facebook-advertenties zou plaatsen? Omdat Facebook je toelaat je producten en diensten volstrekt legaal te verkopen, 7 dagen op 7 en 24 uur op 24. Je hoeft dus niet meer zelf deur aan deur te gaan leuren met je product, dat doet Facebook wel in jouw plaats. Het enige waar je je hoofd over moet breken is:

  • ervoor te zorgen dat je je product of dienst op Facebook aanbiedt aan de juiste doelgroep,
  • daarbij gebruikmaakt van de juiste woorden en argumenten,
  • en de wettelijke voorschriften volgt.

En dan zit je gebakken. Wist je trouwens dat onze copywriters die juiste woorden en argumenten graag voor je vinden? Onze Facebook-campagne voor FeBi was een regelrecht succes!

Febi-campagne, geslaagd voorbeeld van 'zo verkoop je legaal op Facebook'

Hoe verkoop je legaal op Facebook?

Wil je je diensten en producten online aanbieden, dan kan je uiteraard meteen een webshop beginnen. Maar niets houdt je tegen om te verkopen via Facebook. Hieronder kom je te weten met welke specifieke regels je het best rekening houdt als je je diensten en producten legaal op Facebook wilt verkopen.

Verkopen via Facebook blijft een handelstransactie

Zoals in ‘een echte winkel’ heeft de koper altijd recht op 14 dagen bedenktermijn. Het blijft jouw taak om als verkoper heel duidelijk te communiceren over dit herroepingsrecht. Doe je dat niet, dan krijgt je koper zelfs twaalf maanden om te beslissen of hij je product al dan niet aan jou terugbezorgt. En zijn geld terug eist.

Vergeet de kleine lettertjes niet

Om legaal je producten op Facebook te verkopen hoor je de volgende kleine lettertjes te vermelden:

  • Welke betaalmiddelen aanvaard je?
  • Hoe zit het met de wettelijke garantie?
  • Waar kunnen je klanten terecht indien ze klachten hebben…

Dergelijke informatie raak je heel eenvoudig kwijt op je website of webshop. Maar die info een opvallende en overtuigende plaats geven in je Facebookadvertentie? Dat is een ander paar mouwen. Het is altijd handig om te kunnen verwijzen naar een website of een informatiedocument dat je ergens online beschikbaar stelt.

Wist je trouwens dat Magelaan graag een wervende en wervelende website voor je maakt?

Ook de begeleidende copy heeft een wettelijke kant

Voordat je begint met schrijven lees je het best even het advertentiebeleid van Facebook door. Doe dat zeker op voorhand, want eens je een van hun regels overtreedt en je advertentie wordt afgekeurd, wordt ook je toestemming om te adverteren ingetrokken. En het kan héél lang duren voordat je die toestemming opnieuw hebt.

Een aantal voorbeelden?

  • Je mag je doelpubliek niet aanspreken op zijn leeftijd. Begin dus niet met: ‘Ben je een vrouw van 35 jaar?” Die leeftijdsselectie moet je al in je doelgroep hebben aangeduid.
  • Voor-en-na-foto’s mogen niet omdat die foto’s niet typerend zijn voor iedereen.
  • Ook claims en garanties mogen niet: dus niet “Je zal gegarandeerd 20 kilo afvallen” of “ Je zal gegarandeerd 5.000 euro netto verdienen”, want ook dit geldt alweer niet voor iedereen.

Let wel: deze regels gaan verder dan de advertentie alleen.

‘Linkt de advertentie naar je webpagina, dan mag je ook daar geen beloftes gaan maken of iets garanderen.’

Je merkt het, producten legaal verkopen op Facebook is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Facebook-specialist nodig?

Ben je op zoek naar een specialist die:

  • je aan de juiste kant van de wet houdt?
  • je begeleidt bij het kiezen van de juiste doelgroep op Facebook?
  • de juiste copy schrijft, ook op de begeleidende website?

Eén adres: magelaan.be. Wij zorgen ervoor dat je je producten of diensten perfect legaal op Facebook verkoopt. Met succes!

Let’s create together!

contacteer ons

Magelaan - Let's Create

Word geïnspireerd door onze nieuwsbrief!